2020.10.14 Dzień Edukacji Narodowej (14)
  

Dzień Edukacji Narodowej

Dziś nasze wielkie, wspólne Święto Edukacji. Z tej okazji przekazujemy życzenia od przewodniczącej Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego oraz dyrektora szkoły Krzysztofa Andryskowskiego.

Drodzy uczniowie,
dziękujemy serdecznie za wszelką życzliwość i życzenia! W sposób szczególny kierujemy słowa wdzięczności ku grupie teatralnej “Miotła”, która przygotowała kabaret pt. “Wywiadówka”. Pomysłodawczynią i osobą nadzorującą pracę nad scenariuszem była Zosia Zakrzewska, która wcieliła się w postać wychowawcy Stanisława Bąka. Uczniowie wcielający się w role rodziców, to: Zuzia Mielewczyk, Jędrzej Beker, Marysia Głodowska, Kinga Piask, Natalia Penk, Kornelia Sikorska,  Natalia Labuda, Kinga Formela, Ola Klein i Eliza Kolka. Opiekę nad grupą sprawuje pani Małgorzata Płotka.

/pracownicy SP2/

03.03 Lego lOGOS (3)
  

ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (czyt. LEGO-LOGOS)

Autora tej niezwykłej metody, pana Jarosława Marka Spychałę, gościliśmy niedawno w naszej szkole. W spotkaniu – wykładzie na temat symboliki słów uczestniczyli uczniowie klas III – VIII. Natomiast w warsztatach, podczas których można było poznać tajniki tej metody, uczestniczyli nauczyciele. Metoda sprawdza się na wszystkich zajęciach, gdzie rozwijamy kreatywność, myślenie krytyczne, abstrakcyjne. Dzięki tej metodzie uczenie się staje się przyjemne i efektywne. Możemy w genialny sposób połączyć zabawę z uczeniem się. Metoda pozwala na uczenie takich umiejętności jak czytanie ze zrozumieniem, analizowanie, dyskutowanie, słuchanie, wnioskowanie, wyrażanie myśli, przewidywanie, praca zespołowa.

Jak to możliwe?

Wystarczą tekst do analizy, do cichego czytania ze zrozumieniem (wiersz, opowiadanie, artykuł, definicja, tekst źródłowy) i klocki Lego (tak przez wszystkich lubiane). Uczniowie w grupach dwu-, trzyosobowych mają za zadanie przełożyć tekst na konstrukcję z klocków. Kiedy członkowie grupy zaprojektują własną interpretację tekstu, następuje analiza budowli przez kolejne chętne osoby z pozostałych grup. Jakież zdziwienie towarzyszy im, gdy odkrywają, że ten sam tekst można rozumieć w różny sposób. Na koniec autorzy interpretacji przedstawiają swój punkt widzenia i zestawiają go z tekstem i pomysłami pozostałych uczniów. A wszystko to odbywa się w przyjaznej i twórczej atmosferze.

Podczas warsztatów mieliśmy okazję poczuć się jak uczniowie, wejść w ich role i uwolnić wodze fantazji. Pan Jarosław zbudował ku temu wspaniały klimat i dał się poznać jako doskonały przewodnik. Na pewno zainspirował nas do wykorzystania metody Lego – Logos na swoich zajęciach. Klocki Lego zagoszczą na naszych lekcjach jako świetna „pomoc dydaktyczna”.

Joanna Antczak

2020.03.02 Spotkanie – żołnierze wyklęci (19)
  

Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”

W dniu 2 marca 2020 roku klasy siódme i ósme spotkały się, w auli szkolnej, z panem Kazimierzem Borzestowskim, który jest wiceprezesem zarządu Okręgu Kaszubsko-Pomorskiego Związku Piłsudczyków RP, czyli organizacji nawiązującej do postaci patrona naszej szkoły. Wydarzenie to miało związek z obchodami Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Ten temat już od kilku lat wpisał się na stałe do kalendarza SP2. Nasz gość przybliżył uczniom sytuację podziemia niepodległościowego w czasie II Wojny Światowej oraz działań partyzanckich również po jej zakończeniu. Szczególną uwagę poświęcił roli Żołnierzy Niezłomnych i ich działań na terenie Gminy Sierakowice. Oprawę muzyczną, jako przerywnik do wystąpień prelegenta, zapewnił absolwent naszej szkoły – członek Wędrownej Drużyny ZHP im. Żołnierzy Wyklętych w Sierakowicach – Tobiasz Wenta.

Serdecznie dziękujemy za przybliżenie tak ważnego tematu dotyczącego umiłowania ojczyzny ponad własne życie!!!

2020.02.25 Wieczorek poetycki (29)
  

Wieczorek poetycki

25 lutego 2020 r. odbył się kolejny już wieczorek poetycki w naszej szkole. Motywem przewodnim były słowa z wiersza Adama Asnyka, które później wyśpiewał Czesław Niemen: „Jednego serca! Jednego serca! Tak mało! Tak mało…” W trakcie wieczornicy przy świecach zaprezentowaliśmy utwory liryczne i muzyczne, które wprowadziły nas w świat uczuć. Wszystko, co jest związane z tą tematyką, przeżywamy sercem, a każdy z nas ma je tylko jedno. Poświęca się dla drugiego człowieka, kocha, nienawidzi, wielbi, cierpi. To, czego doświadczamy w naszym życiu, jest bardzo różnorodne. Zależne od ludzi, z którymi przyszło nam się na naszej życiowej drodze spotkać i od wydarzeń, w których przyszło nam uczestniczyć, dlatego nasi słuchacze mieli okazję wysłuchać wierszy takich twórców jak: Adam Mickiewicz, Leopold Staff, Tadeusz Borowski, Adam Asnyk, Czesław Miłosz oraz własnych interpretacji następujących utworów muzycznych: „Sweet Child O Mine”, „Someone you loved”, „Żyj”, „Z nim będziesz szczęśliwsza”, „Psalm dla ciebie”, „Bezdroża”, „Kiedy jesteś tu” czy „Zostań”.

Prace nad uroczystością, którą widzowie mieli okazję podziwiać, trwały kilka miesięcy. Uczniowie naszej szkoły spisali się świetnie, wystąpili jak profesjonalni artyści, którzy wykazali się niezwykłym wyczuciem przy ukazywaniu duchowości i uczuciowości człowieka. Warto zauważyć, że najmłodsze osoby występujące na scenie, są uczniami klas drugich naszej szkoły. Najstarsze już opuściły mury tej wyjątkowej placówki i tu szczególnie dziękujemy Tobiaszowi Wencie, grającemu na akordeonie, którego wspomagały Agnieszka Kulaszewicz oraz Marta Plichta, a także Maciejowi Toczkowi. Bardzo dziękujemy Panu Arkadiuszowi Zakrzewskiemu – tacie Zosi – za akompaniament do utworu „Someone you loved”.

Był to mile spędzony wieczór w doborowym towarzystwie z muzyką i poezją w tle. Goście mogli wypić kawę i delektować się słodkościami i poddać się nastrojowi magicznej chwili. Zapraszamy za rok.

Organizatorzy:Beata Wica, Małgorzata Płotka

lego logos
  

Lego-Logos

W naszej szkole 24 lutego 2020 odbędzie się spotkanie z filozofem p. Jarosławem Spychałą. Jest on autorem niezwykłej metody LEGO LOGOS. Nasze dzieci, młodzież oraz nauczyciele będą mieli okazję poznać klucz do świata kreatywności. Wrażeniami podzielimy się niebawem.

Poniżej mogą znaleźć państwo szczegółowe informacje zarówno o autorze tego projektu jak i samej metodzie. Zapraszamy do lektury.

Jarosław Marek Spychała

Jarosław Marek Spychała
 obecnie wykładowca filozofii i marketingu na Uniwersytecie w Konstancji (Niemcy), wcześniej w latach 2013-2015 dyrektor School of Form / Uniwersytet SWPS Poznań, 2015-2016 dyrektor Centrum Kultury w Żyrardowie.

Naukowo interesuje się historią filozofii i religii, a szczególnie zjawiskiem przenikania się religii i filozofii w zakresie wyobrażeń o pośmiertnych losach człowieka oraz ich wpływem na kształt poczucia sensu życia we współczesnych społeczeństwach zachodnioeuropejskich.

Autor publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu filozofii i historii religii, m.in: „Jaskini. Droga rebeliantów”, „Legenda apolińska w życiu i działalności Platona”, „Eracle, Gesù Cristo e Darth Vader al bivio. Il messaggio etico del metodo LEGO-LOGOS”, „Herakles, Jezus Chrystus i Lord Vader na rozstajnych drogach”, „Bulletproof – platońskie przesłanie ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ”, „ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ: czytać, myśleć, mówić,”, „LEGO-LOGOS: Dlaczego Tales patrzył w niebo?”, „Orfeusz i orficy – zarys problematyki”, „Zarys historii kultu Izydy w świecie grecko-rzymskim”, „Kłopoty wyznawców Izydy na terenie Rzymu w roku 58 p.n.e.”.

Tłumacz z języków nowożytnych i klasycznych, m.in.: Heidegger-Jaspers „Korespondencja”, Bernhard Waldenfels, Odpowiedź na to, co obce. Główne rysy fenomenologii responsywnej, Olympiodor „Żywot Platona” (z greki), Apulejusz z Madaury „Żywot Platona” (z łaciny).

Metoda “lego-logos”

Jarosław M. Spychała
ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ: uczniowie jako pogromcy wilków.

Czym jest metoda ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (pol. lego-logos), co ma na celu?

Aby odpowiedzieć na to pytanie posłużę się antropologiczno-filmową analogią do agoge, czyli do spartańskich rytów inicjacyjnych, które z dziecka – mówiąc skrótowo – miały uczynić osobę dorosłą. Polegało to m.in. na tym, że młody spartanin miał za zadanie przejeść „ciemny las” na terenie Mesenni, krainy wrogiej Sparcie, i dotrzeć do ojczyzny mając oparcie tylko w sobie (podobnie jak czyni to Platoński filozof, który musi pokonać jaskinię samotnie, czy też Kartezjański wędrowiec-filozof, który chce wyjść z lasu). Ani ucznia, ani spartanina, ani filozofa nikt nie może z lasu (z jaskini) wyprowadzić za rękę – tego każdy dokonać musi sam i tylko ta samotność może wyzwolić w nim prawdziwą odwagę i uczynić go dorosłym. Istotę spartańskiego rytu barwienie oddaje scena z filmu 300 (ang. 300, USA 2006, reż Zack Snyder).

Oto młody spartanin napotyka na swojej drodze wilka. Wilk w oczach chłopca jest dużo większy niż w rzeczywistości. W filmie obrazuje to cień zwierzęcia, który pada na skały, w chwili, gdy młodzieniec go atakuje. Cień jest dużo większy niż wilk, tak jak strach jest większy od przedmiotu strachu (mawiamy: „strach ma wielkie oczy”). Młody wojownik jednak nie wierzy w cień, nie daje się wilczym cieniom przestraszyć. Mimo, iż się boi i zdaje sobie sprawę z przewagi wilka nie daje się zaślepić strachowi i dostrzega między skałami zwężenie. Rozumie, że jeśli zwabi wilka między skały, to wilk między nimi się zaklinuję i w ten sposób będzie go mógł pokonać. I tak też się dzieje.

Chłopiec zwycięża swój strach i finalnie zwycięża wilka – w ten sposób pokonuje w sobie chłopca i staje się mężczyzną, staje się dorosłym, człowiekiem dojrzałym. To zdarzenie uczyniło chłopca człowiekiem dojrzałym, gdyż dojrzał (w sensie: dostrzegł) on to, co strach starał się przed nim ukryć.

Innymi słowy, celem tak pojętej edukacji, a szczególnie metody ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ, jest kształceniem ku samodzielności, ku dojrzałości, która przejawia się w zdolności zarówno dostrzegania konsekwencji swoich czynów zanim one nastąpią, jak i w dostrzeganiu drogi tam, gdzie inni błądzą w ciemnościach.

Meto­da ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ jest rekomen­dowana zarówno jako nieza­leżny pro­gram filozofowania i rozwi­ja­nia kreaty­wnoś­ci, jak również meto­da wspo­ma­ga­ją­ca nauczanie na lekc­jach ety­ki i filo­zofii, języ­ka pol­skiego i języków obcych, przed­siębior­c­zoś­ci, zajęciach plastycznych oraz wszędzie tam, gdzie elementem skład­owym jest kreaty­wność i myśle­nie abstrak­cyjne.

Metody ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ poma­ga przeprowadz­ić ciekawe, inspiru­jące i angażu­jące zaję­cia. Poma­ga rozwi­jać takie zdol­noś­ci jak: anal­i­zowanie i syn­te­zowanie treś­ci, log­iczne myślenie oraz uczy czy­ta­nia ze zrozu­mie­niem, słucha­nia innych, dyskutowania, pra­cy zespołowej, myśle­nia abstrak­cyjnego i kreaty­wnego.

Dzięki metodzie ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ można wzbogacić swój warsz­tat pracy o nowoczesne i niestandardowe sposoby naucza­nia.

Kursy ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ adresowane są do:
– akademików zainteresowanych dydaktyką szkolną i akademicką,
– nauczycieli filozofii i etyki,
– nauczycieli pozostałych przed¬miotów szkolnych: humanistycznych i ścisłych,
– nauczycieli wychowania przed¬szkolnego,
– animatorów kultury, trenerów,
– oraz wszystkich osób zainteresowanych kształceniem filozofii i kreatywności.

Między słowem a mieczem – filozofia przeciw przemocy.

Wykład ilustrowany na motywach Jaskini. Drogi Rebeliantów

Jarosław Marek Spychała

Wykład odwołuje się przede wszystkim do Pitagorejskiego mitu o Heraklesie na rozstajnych drogach oraz do Chrystusowych przypowieści o mieczu i bramach. Zarówno filozofowie jak i Chrystus byli świadomi tego, że każdy czyn człowieka jest zarazem wyborem, wyborem drogi, która może doprowadzić go do szczęścia. Jeśli jednak człowiek ulegnie złym emocjom, strachowi, agresji, to może zboczyć z tej drogi i nigdy nie osiągnąć celu swojej podróży.

Mit opowiada o dylemacie młodego Heraklesa, stojącego na rozdrożach przed koniecznością wyboru drogi, którą będzie podążał w dalszym, dorosłym życiu. Na jednej z dróg pojawia się piękna dziewczyna o imieniu Kakia (z gr. „Zła”). Zachęcała ona Heraklesa do pójścia jej drogą, obiecując łatwe, pozbawione wysiłku, usłane przyjemnościami życie – to zdaniem jest szczęście. Z drugiej strony nadchodzi skromna, uboższa urodą niewiasta o imieniu Arete (z gr. „Najdoskonalsza”) i zachęca Heraklesa do wyboru swojej drogi, która nie będzie łatwa, lecz właśnie trudna, wymagająca pracy i wysiłku, ale prowadząca do szczęścia.

Herakles, jak na młodego chłopaka przystało, dokonał oczywistego wyboru – zwrócił się ku pięknej Kakii.

Miedzy kobietami dochodzi do wymiany zdań i okazuje się, że obietnice Kakii są złudne. Tym bowiem, którzy za nią podążają w próżniactwie, w wykwincie, w tłustym dobrobycie upływa im młodość, w nędzy i zaniedbaniu dożywają starości; muszą się wstydzić, kiedy pomyślą o tym, co dawniej czynili, i ciężarem przygniata ich to, co czynią obecnie. Lekko wprawdzie przewinęli się przez uciechy młodości, ale na starość zachowali dla siebie same zgryzoty. Jest to zatem pozór szczęścia. Ci zaś, którzy podążają za Arete, doznają losu przeciwnego, z przyjemnością przypominają sobie swe dawne uczynki i z prawdziwym zadowoleniem wykonują prace bieżące. A w nagrodę zdobywają doskonałą pod każdym względem szczęśliwość. (Ksenofont, Pisma Sokratyczne, II 21-33, tłum. L. Joachimowicz).

W antyku mit ten zapisywano symbolicznie pod postacią litery Y, albowiem w języku greckim litera ta nazywa się ypsylon i ma dwa ramiona, z których jedno jest szersze, a drugie węższe. Sądzono, że człowiek, podobnie jak Herakles dokonuje wyboru swojej życiowej drogi. Z jednej strony stoi przed nim otworem droga szybka i łatwa, którą podążanie nie pociąga za sobą żadnego trudu i wysiłku, jednak ostatecznie pchnie go ku nieszczęściu. To ją symbolizuje szerokie ramie litery ypsylon. Z drugiej natomiast strony otwiera się przed człowiekiem droga powolna i trudna, której przejście wymaga wiele cierpliwości i pracy, jednak jej koniec uwieńczony jest zadowoleniem i szczęściem – wąskie ramie ypsylon.

Przykład herosa miał przekonywać śmiertelnych, że każdy może osiągnąć szczęście i będzie to zawdzięczać nie przypadkowi lub woli bogów, lecz własnej pracy i wysiłkowi. A prawdziwe szczęście, zaczyna się już w momencie właściwego wyboru, tu i teraz, na tym świecie, za życia.

Wykład będzie podążał tropami Pitagorejskiego mitu oraz jego Chrystusową adaptacją począwszy od filmów Kurosawy, a kończywszy na takich filmach jak Star Wars, Matrix czy Imię Róży.

2020.0214 Walentnki – Dzień Przyjaźni (22)
  

Dzień Przyjaźni

W dniu dzisiejszym odbył się w nasze szkole Dzień Przyjaźni w ramach Walentynek. Kolorem wiodącym ubioru „dwójkowiczów” tego dnia była czerwień.

Dzień ten był pełen wrażeń. Uczniowie mogli wyrazić swoją sympatię drugiej osobie tworząc piękne kartki, które można było wysłać potem szkolną pocztą walentynkową. Tego dnia w auli szkoły stanęła też duża ramka pełna serduszek, w której uczniowie mogli zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie. Ponadto uczniowie klas 0 – 3 wspólnie wykonali plakat pt. „Przyjaźń”, pokazując jak różne i wielorakie znacznie ma dla nich to słowo.

To jednak nie koniec atrakcji, przed nami jeszcze wyjazd na mecz siatkówki Trefl Gdańsk kontra Cuprum Lubin!

/organizatorzy/

Dzisiaj szczególnie miły dzień. Pamiętamy o przyjaźni, życzliwości i szacunku. Klasa 2a kocha i szanuje też przyrodę. Po zabawie w cudownych promykach słońca, pozbieraliśmy śmieci. Przy okazji znaleźliśmy kiełkujące nasiona klonu. Postanowiliśmy zasadzić je w rolkach po papierze toaletowym. Na wiosnę znajdziemy dla sadzonek miejsce na dworze. Pozdrawiamy słonecznie ??❤?

2020.02.07Dzień Babci i Dziadka w klasach 0 (22)
  

Dzień babci i dziadka

Mimo, że styczeń i luty to zimowe miesiące, pełne chłodnych dni, są takie dwa dni, kiedy każdemu robi się cieplej na sercu, bo przecież jest to święto naszych kochanych babć i dziadków. To dni pełne uśmiechów, wzruszeń i radości.

Dnia 7 lutego 2020 roku  dzieci z oddziałów przedszkolnych zaprosiły na wspólne świętowanie Babcię i Dziadka. Przygotowały z tej okazji występ artystyczny przepełniony radością, śpiewem i tańcem.

Wszyscy dziadkowie otrzymali wykonane przez wnuki upominki i laurki. Uroczystość zwieńczył słodki poczęstunek podczas którego nie brakowało okazji do rozmów i wspomnień.

Dnia 10 stycznia w klasach pierwszych odbyła się ta wspaniała impreza. W pięknie udekorowanej sali gimnastycznej dzieci przedstawiły program artystyczny. W trakcie uroczystości babcie i dziadkowie mogli podziwiać swoje pociechy w różnych formach artystycznych. Mali artyści z przejęciem odtwarzali swoje role, a czcigodni goście ze wzruszeniem odbierali czułe słowa, kierowane pod ich adresem. Następnie dzieci obdarowały swoich ukochanych dziadków upominkami, wykonanymi własnoręcznie . Frekwencja jak co roku dopisała. Rodzice naszych pociech przygotowali również dla nich poczęstunek w postaci ciasta, kawy, herbaty. Spotkanie upłynęło w miłej i serdecznej atmosferze. Dzieci, poprzez wiersz, piosenkę i taniec, mogły wyrazić kochanym babciom i dziadkom, swoje uczucia oraz podziękować za trud włożony w ich wychowanie.

Jeszcze raz wszystkim Babciom i Dziadkom życzymy wszystkiego najlepszego – nie tylko w dniu ich święta!!

IMG_9835
  

Koncert Bożonarodzeniowy

“…Jest cicho. Choinka płonie, na szczycie cherubin fruwa.
Na oknach pelargonie, blask świeczek złotem zasnuwa,
A z kąta z ust płynie kolęda…”

W sobotę 11 stycznia 2020 roku tradycyjnie, jak co roku w tym czasie, kolejny raz przeżywaliśmy Boże Narodzenie, śpiewając kolędy i pastorałki oraz pieśni o tematyce bożonarodzeniowej w ramach Koncertu Bożonarodzeniowego. Uczestnikami koncertu byli uczniowie dwóch szkół podstawowych.

Nasze zaproszenie przyjęli Rodzice i Goście, którzy licznie przybyli w sobotnie popołudnie do auli naszej SP nr 2 przy ulicy Spacerowej 14. Dziękujemy!

Na program koncertu złożyły się następujące utwory:
1.      Cicha noc / chóry SP 2 i SP 1
2.      Narodził się Jezus Chrystus
3.      Sianko na stół
4.      Bóg  narodzi się
5.      Mario, czy Ty wiesz?
6.      Aniołek maleńki jak wróbelek
7.      Zagraj dziecku najpiękniejszą kołysankę
8.      Nauczmy się żyć obok siebie
9.      Wcyg od nowa
10.  Święta w nas
11.  Feliz navidad
12.  Adios Nonino – Astor Piazzola
13.  Nasza cicha noc
14.  Raz w roku 

Naszym gościem była Pani Kornelia Grot, która pięknie zaśpiewała przy własnym akompaniamencie na gitarze wraz ze swoją córką Lidką dwa utwory “Bóg narodzi się” oraz “Przekażmy sobie znak”.

Uczniowie klasy I a przygotowane przez Panią Hannę Leszczyńską wykonały układy ruchowe do piosenek “Mario, czy Ty wiesz?” oraz “Aniołek maleńki jak wróbelek”, wywołując wiele pozytywnych emocji u widzów. Mogliśmy również posłuchać pięknej prezentacji tanga Astora Piazzoli na akordeonie guzikowym w wykonaniu uzdolnionego Maksymiliana Lejk. Jak co roku gościliśmy absolwentki naszej szkoły, które zaśpiewały dla nas utwór “Nasza cicha noc”. Całości dopełniły opracowania utworów w wykonaniu zespołów wokalnych: grupy młodszej i starszej ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Sierakowicach oraz gospodarza – Chóru Szkolnego Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach.

…Niech magiczna moc Bożego Narodzenia przyniesie Wam spokój i radość.Niech każda chwila żyje własnym pięknem, a Nowy Rok 2020
obdaruje Was pomyślnością i szczęściem.
Życzymy Wam,  by Dobro mieszkało w Waszych  sercach…

Do zobaczenia na kolejnym Koncercie Bożonarodzeniowym – już za rok!

2020.01.10 Noc biologów (2)
  

Noc biologów

Uczniowie SP nr 2 działający w kole “Młodych Przyrodników” dzisiejszy wieczór spędzili na Wydziale Biologii na Uniwersytecie Gdańskim. Zrobili mydło i gąbkę do mycia z rośliny, która urosła w ogródku. Poznali sowy oraz anatomię strachu. Rozważali jak będzie wyglądała przyszłość naszej planety. „Noc Biologów” była bardzo ciekawa. Już planują kolejny wyjazd naukowy.

2019.12.18 podsumowanie mpotęgi (4)
  

Podsumowanie projektu ,,Poszukiwacze matematyki w recyklingu”

W grudniu 2019 r. w Szkole Podstawowej nr 2 im. J. Piłsudskiego w Sierakowicach odbyło się podsumowanie projektu ,,Poszukiwacze matematyki  w recyklingu” realizowanego przez uczniów w ramach programu ,,mPotęga”. Przedsięwzięcie to finansowane było przez Fundację mBanku. Projekt skierowany był do całej społeczności szkolnej. Jego założeniem było wdrażanie uczniów do rozwiązywania problemów edukacyjnych z myślą ,,co łączy świat przyrody z matematyką”. Uczniowie mieli się przekonać, że matematyka to nie tylko trudne zadania, “suche liczby” i abstrakcyjne figury, ale również bardzo ważna dziedzina nauki, która ma zastosowanie w życiu codziennym np. w ekologii. Zaplanowane zadania odwoływały się do edukacji ekologicznej w zakresie zbierania, segregowania oraz odzyskiwania odpadów. Jak długo rozkłada się puszka, butelka plastikowa? Ile śmieci produkuje przeciętny mieszkaniec gminy? Ile ścieków neutralizuje się w oczyszczalni? Na takie i inne pytania związane z ekologią i ochroną środowiska odpowiedzi szukali liderzy projektu. Tematyka zadań związana była z ekologią w naszej gminie. W ramach projektu uczniowie udali się do Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Chlewnicy, Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Sierakowicach oraz Oczyszczalni Ścieków w Sierakowicach. Podczas wizyt młodzież zapoznała się z zadaniami i zasadami pracy tych placówek, przypomniała sobie jak segregować odpady, zgłębiała tajniki oczyszczania ścieków. Uczniowie zbierali informacje na temat ilości odpadów, ich segregacji oraz wtórnego użycia czyli recyklingu. Przeprowadzili (wśród społeczności szkolnej) i przeanalizowali ankietę na temat ilości odpadów z gospodarstw domowych, ich segregacji i recyklingu. Zbierali informacje na temat ,,Życia śmieci – jak długo rozkładają się odpady?”.

Na podstawie zebranych informacji i danych zostały opracowane zadania o treściach ekologicznych, które rozwiązywali uczniowie na zajęciach edukacyjnych. Każda klasa 7 zobowiązana została do wykonania pracy konkursowej w formie plakatu ,,Eko-matematyka”, natomiast klasy 8 w formie przestrzennej ,,Fajne rzeczy z niefajnych śmieci –bryły geometryczne”. Najlepiej z zadań wywiązała się klasa 8 b i 8 c. Zwieńczeniem pracy liderów było między innymi opracowanie folderów na temat życia śmieci oraz ilości odpadów, ich segregacji i recyklingu. Foldery te zostały udostępnione rodzicom i uczniom szkoły.

W realizację projektu najbardziej zaangażowali się uczniowie klas 8: Grot Lidia, Hendrich Marcelina, Stencel Julia, Wenta Wiktoria, Bulczak Julia, Dułak Maksymilian, Neubauer Dawid, Spręga Filip, Lis Wiktoria, Marcińska Dominika, Miotk Kacper, Stachnik Sandra.

Uczestnictwo w projekcie było ciekawym uzupełnieniem działań szkoły związanych z edukacją, nie tylko matematyczną. Projekt umożliwił nauczycielom pokazanie uczniom, że matematyka jest nieodzowna na co dzień, a uczenie się jej może przynieść wiele korzyści. Młodzież, angażując się w działania projektowe miała możliwość kształtowania postaw proekologicznych, mogła uświadomić sobie, że każdy z nas ma realny wpływ na otaczającą rzeczywistość.

Koordynatorzy projektu nauczyciele SP2:
Ewelina Cierocka
Małgorzata Kostuch
Emilia Syldatk