ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (czyt. LEGO-LOGOS)
Autora tej niezwykłej metody, pana Jarosława Marka Spychałę, gościliśmy niedawno w naszej szkole. W spotkaniu – wykładzie na temat symboliki słów uczestniczyli uczniowie klas III – VIII. Natomiast w warsztatach, podczas których można było poznać tajniki tej metody, uczestniczyli nauczyciele. Metoda sprawdza się na wszystkich zajęciach, gdzie rozwijamy kreatywność, myślenie krytyczne, abstrakcyjne. Dzięki tej metodzie uczenie się staje się przyjemne i efektywne. Możemy w genialny sposób połączyć zabawę z uczeniem się. Metoda pozwala na uczenie takich umiejętności jak czytanie ze zrozumieniem, analizowanie, dyskutowanie, słuchanie, wnioskowanie, wyrażanie myśli, przewidywanie, praca zespołowa.
Jak to możliwe?
Wystarczą tekst do analizy, do cichego czytania ze zrozumieniem (wiersz, opowiadanie, artykuł, definicja, tekst źródłowy) i klocki Lego (tak przez wszystkich lubiane). Uczniowie w grupach dwu-, trzyosobowych mają za zadanie przełożyć tekst na konstrukcję z klocków. Kiedy członkowie grupy zaprojektują własną interpretację tekstu, następuje analiza budowli przez kolejne chętne osoby z pozostałych grup. Jakież zdziwienie towarzyszy im, gdy odkrywają, że ten sam tekst można rozumieć w różny sposób. Na koniec autorzy interpretacji przedstawiają swój punkt widzenia i zestawiają go z tekstem i pomysłami pozostałych uczniów. A wszystko to odbywa się w przyjaznej i twórczej atmosferze.
Podczas warsztatów mieliśmy okazję poczuć się jak uczniowie, wejść w ich role i uwolnić wodze fantazji. Pan Jarosław zbudował ku temu wspaniały klimat i dał się poznać jako doskonały przewodnik. Na pewno zainspirował nas do wykorzystania metody Lego – Logos na swoich zajęciach. Klocki Lego zagoszczą na naszych lekcjach jako świetna „pomoc dydaktyczna”.
Joanna Antczak
Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
W dniu 2 marca 2020 roku klasy siódme i ósme spotkały się, w auli szkolnej, z panem Kazimierzem Borzestowskim, który jest wiceprezesem zarządu Okręgu Kaszubsko-Pomorskiego Związku Piłsudczyków RP, czyli organizacji nawiązującej do postaci patrona naszej szkoły. Wydarzenie to miało związek z obchodami Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Ten temat już od kilku lat wpisał się na stałe do kalendarza SP2. Nasz gość przybliżył uczniom sytuację podziemia niepodległościowego w czasie II Wojny Światowej oraz działań partyzanckich również po jej zakończeniu. Szczególną uwagę poświęcił roli Żołnierzy Niezłomnych i ich działań na terenie Gminy Sierakowice. Oprawę muzyczną, jako przerywnik do wystąpień prelegenta, zapewnił absolwent naszej szkoły – członek Wędrownej Drużyny ZHP im. Żołnierzy Wyklętych w Sierakowicach – Tobiasz Wenta.
Serdecznie dziękujemy za przybliżenie tak ważnego tematu dotyczącego umiłowania ojczyzny ponad własne życie!!!
Wieczorek poetycki
25 lutego 2020 r. odbył się kolejny już wieczorek poetycki w naszej szkole. Motywem przewodnim były słowa z wiersza Adama Asnyka, które później wyśpiewał Czesław Niemen: „Jednego serca! Jednego serca! Tak mało! Tak mało…” W trakcie wieczornicy przy świecach zaprezentowaliśmy utwory liryczne i muzyczne, które wprowadziły nas w świat uczuć. Wszystko, co jest związane z tą tematyką, przeżywamy sercem, a każdy z nas ma je tylko jedno. Poświęca się dla drugiego człowieka, kocha, nienawidzi, wielbi, cierpi. To, czego doświadczamy w naszym życiu, jest bardzo różnorodne. Zależne od ludzi, z którymi przyszło nam się na naszej życiowej drodze spotkać i od wydarzeń, w których przyszło nam uczestniczyć, dlatego nasi słuchacze mieli okazję wysłuchać wierszy takich twórców jak: Adam Mickiewicz, Leopold Staff, Tadeusz Borowski, Adam Asnyk, Czesław Miłosz oraz własnych interpretacji następujących utworów muzycznych: „Sweet Child O Mine”, „Someone you loved”, „Żyj”, „Z nim będziesz szczęśliwsza”, „Psalm dla ciebie”, „Bezdroża”, „Kiedy jesteś tu” czy „Zostań”.
Prace nad uroczystością, którą widzowie mieli okazję podziwiać, trwały kilka miesięcy. Uczniowie naszej szkoły spisali się świetnie, wystąpili jak profesjonalni artyści, którzy wykazali się niezwykłym wyczuciem przy ukazywaniu duchowości i uczuciowości człowieka. Warto zauważyć, że najmłodsze osoby występujące na scenie, są uczniami klas drugich naszej szkoły. Najstarsze już opuściły mury tej wyjątkowej placówki i tu szczególnie dziękujemy Tobiaszowi Wencie, grającemu na akordeonie, którego wspomagały Agnieszka Kulaszewicz oraz Marta Plichta, a także Maciejowi Toczkowi. Bardzo dziękujemy Panu Arkadiuszowi Zakrzewskiemu – tacie Zosi – za akompaniament do utworu „Someone you loved”.
Był to mile spędzony wieczór w doborowym towarzystwie z muzyką i poezją w tle. Goście mogli wypić kawę i delektować się słodkościami i poddać się nastrojowi magicznej chwili. Zapraszamy za rok.
Organizatorzy:Beata Wica, Małgorzata Płotka
Dzień Przyjaźni
W dniu dzisiejszym odbył się w nasze szkole Dzień Przyjaźni w ramach Walentynek. Kolorem wiodącym ubioru „dwójkowiczów” tego dnia była czerwień.
Dzień ten był pełen wrażeń. Uczniowie mogli wyrazić swoją sympatię drugiej osobie tworząc piękne kartki, które można było wysłać potem szkolną pocztą walentynkową. Tego dnia w auli szkoły stanęła też duża ramka pełna serduszek, w której uczniowie mogli zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie. Ponadto uczniowie klas 0 – 3 wspólnie wykonali plakat pt. „Przyjaźń”, pokazując jak różne i wielorakie znacznie ma dla nich to słowo.
To jednak nie koniec atrakcji, przed nami jeszcze wyjazd na mecz siatkówki Trefl Gdańsk kontra Cuprum Lubin!
/organizatorzy/
Dzisiaj szczególnie miły dzień. Pamiętamy o przyjaźni, życzliwości i szacunku. Klasa 2a kocha i szanuje też przyrodę. Po zabawie w cudownych promykach słońca, pozbieraliśmy śmieci. Przy okazji znaleźliśmy kiełkujące nasiona klonu. Postanowiliśmy zasadzić je w rolkach po papierze toaletowym. Na wiosnę znajdziemy dla sadzonek miejsce na dworze. Pozdrawiamy słonecznie ??❤?
Dzień babci i dziadka
Mimo, że styczeń i luty to zimowe miesiące, pełne chłodnych dni, są takie dwa dni, kiedy każdemu robi się cieplej na sercu, bo przecież jest to święto naszych kochanych babć i dziadków. To dni pełne uśmiechów, wzruszeń i radości.
Dnia 7 lutego 2020 roku dzieci z oddziałów przedszkolnych zaprosiły na wspólne świętowanie Babcię i Dziadka. Przygotowały z tej okazji występ artystyczny przepełniony radością, śpiewem i tańcem.
Wszyscy dziadkowie otrzymali wykonane przez wnuki upominki i laurki. Uroczystość zwieńczył słodki poczęstunek podczas którego nie brakowało okazji do rozmów i wspomnień.
Dnia 10 stycznia w klasach pierwszych odbyła się ta wspaniała impreza. W pięknie udekorowanej sali gimnastycznej dzieci przedstawiły program artystyczny. W trakcie uroczystości babcie i dziadkowie mogli podziwiać swoje pociechy w różnych formach artystycznych. Mali artyści z przejęciem odtwarzali swoje role, a czcigodni goście ze wzruszeniem odbierali czułe słowa, kierowane pod ich adresem. Następnie dzieci obdarowały swoich ukochanych dziadków upominkami, wykonanymi własnoręcznie . Frekwencja jak co roku dopisała. Rodzice naszych pociech przygotowali również dla nich poczęstunek w postaci ciasta, kawy, herbaty. Spotkanie upłynęło w miłej i serdecznej atmosferze. Dzieci, poprzez wiersz, piosenkę i taniec, mogły wyrazić kochanym babciom i dziadkom, swoje uczucia oraz podziękować za trud włożony w ich wychowanie.
Jeszcze raz wszystkim Babciom i Dziadkom życzymy wszystkiego najlepszego – nie tylko w dniu ich święta!!
Koncert Bożonarodzeniowy
“…Jest cicho. Choinka płonie, na szczycie cherubin fruwa.
Na oknach pelargonie, blask świeczek złotem zasnuwa,
A z kąta z ust płynie kolęda…”
W sobotę 11 stycznia 2020 roku tradycyjnie, jak co roku w tym czasie, kolejny raz przeżywaliśmy Boże Narodzenie, śpiewając kolędy i pastorałki oraz pieśni o tematyce bożonarodzeniowej w ramach Koncertu Bożonarodzeniowego. Uczestnikami koncertu byli uczniowie dwóch szkół podstawowych.
Nasze zaproszenie przyjęli Rodzice i Goście, którzy licznie przybyli w sobotnie popołudnie do auli naszej SP nr 2 przy ulicy Spacerowej 14. Dziękujemy!
Na program koncertu złożyły się następujące utwory:
1. Cicha noc / chóry SP 2 i SP 1
2. Narodził się Jezus Chrystus
3. Sianko na stół
4. Bóg narodzi się
5. Mario, czy Ty wiesz?
6. Aniołek maleńki jak wróbelek
7. Zagraj dziecku najpiękniejszą kołysankę
8. Nauczmy się żyć obok siebie
9. Wcyg od nowa
10. Święta w nas
11. Feliz navidad
12. Adios Nonino – Astor Piazzola
13. Nasza cicha noc
14. Raz w roku
Naszym gościem była Pani Kornelia Grot, która pięknie zaśpiewała przy własnym akompaniamencie na gitarze wraz ze swoją córką Lidką dwa utwory “Bóg narodzi się” oraz “Przekażmy sobie znak”.
Uczniowie klasy I a przygotowane przez Panią Hannę Leszczyńską wykonały układy ruchowe do piosenek “Mario, czy Ty wiesz?” oraz “Aniołek maleńki jak wróbelek”, wywołując wiele pozytywnych emocji u widzów. Mogliśmy również posłuchać pięknej prezentacji tanga Astora Piazzoli na akordeonie guzikowym w wykonaniu uzdolnionego Maksymiliana Lejk. Jak co roku gościliśmy absolwentki naszej szkoły, które zaśpiewały dla nas utwór “Nasza cicha noc”. Całości dopełniły opracowania utworów w wykonaniu zespołów wokalnych: grupy młodszej i starszej ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Sierakowicach oraz gospodarza – Chóru Szkolnego Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach.
…Niech magiczna moc Bożego Narodzenia przyniesie Wam spokój i radość.Niech każda chwila żyje własnym pięknem, a Nowy Rok 2020
obdaruje Was pomyślnością i szczęściem.
Życzymy Wam, by Dobro mieszkało w Waszych sercach…
Do zobaczenia na kolejnym Koncercie Bożonarodzeniowym – już za rok!
Noc biologów
Uczniowie SP nr 2 działający w kole “Młodych Przyrodników” dzisiejszy wieczór spędzili na Wydziale Biologii na Uniwersytecie Gdańskim. Zrobili mydło i gąbkę do mycia z rośliny, która urosła w ogródku. Poznali sowy oraz anatomię strachu. Rozważali jak będzie wyglądała przyszłość naszej planety. „Noc Biologów” była bardzo ciekawa. Już planują kolejny wyjazd naukowy.
Podsumowanie projektu ,,Poszukiwacze matematyki w recyklingu”
W grudniu 2019 r. w Szkole Podstawowej nr 2 im. J. Piłsudskiego w Sierakowicach odbyło się podsumowanie projektu ,,Poszukiwacze matematyki w recyklingu” realizowanego przez uczniów w ramach programu ,,mPotęga”. Przedsięwzięcie to finansowane było przez Fundację mBanku. Projekt skierowany był do całej społeczności szkolnej. Jego założeniem było wdrażanie uczniów do rozwiązywania problemów edukacyjnych z myślą ,,co łączy świat przyrody z matematyką”. Uczniowie mieli się przekonać, że matematyka to nie tylko trudne zadania, “suche liczby” i abstrakcyjne figury, ale również bardzo ważna dziedzina nauki, która ma zastosowanie w życiu codziennym np. w ekologii. Zaplanowane zadania odwoływały się do edukacji ekologicznej w zakresie zbierania, segregowania oraz odzyskiwania odpadów. Jak długo rozkłada się puszka, butelka plastikowa? Ile śmieci produkuje przeciętny mieszkaniec gminy? Ile ścieków neutralizuje się w oczyszczalni? Na takie i inne pytania związane z ekologią i ochroną środowiska odpowiedzi szukali liderzy projektu. Tematyka zadań związana była z ekologią w naszej gminie. W ramach projektu uczniowie udali się do Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Chlewnicy, Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Sierakowicach oraz Oczyszczalni Ścieków w Sierakowicach. Podczas wizyt młodzież zapoznała się z zadaniami i zasadami pracy tych placówek, przypomniała sobie jak segregować odpady, zgłębiała tajniki oczyszczania ścieków. Uczniowie zbierali informacje na temat ilości odpadów, ich segregacji oraz wtórnego użycia czyli recyklingu. Przeprowadzili (wśród społeczności szkolnej) i przeanalizowali ankietę na temat ilości odpadów z gospodarstw domowych, ich segregacji i recyklingu. Zbierali informacje na temat ,,Życia śmieci – jak długo rozkładają się odpady?”.
Na podstawie zebranych informacji i danych zostały opracowane zadania o treściach ekologicznych, które rozwiązywali uczniowie na zajęciach edukacyjnych. Każda klasa 7 zobowiązana została do wykonania pracy konkursowej w formie plakatu ,,Eko-matematyka”, natomiast klasy 8 w formie przestrzennej ,,Fajne rzeczy z niefajnych śmieci –bryły geometryczne”. Najlepiej z zadań wywiązała się klasa 8 b i 8 c. Zwieńczeniem pracy liderów było między innymi opracowanie folderów na temat życia śmieci oraz ilości odpadów, ich segregacji i recyklingu. Foldery te zostały udostępnione rodzicom i uczniom szkoły.
W realizację projektu najbardziej zaangażowali się uczniowie klas 8: Grot Lidia, Hendrich Marcelina, Stencel Julia, Wenta Wiktoria, Bulczak Julia, Dułak Maksymilian, Neubauer Dawid, Spręga Filip, Lis Wiktoria, Marcińska Dominika, Miotk Kacper, Stachnik Sandra.
Uczestnictwo w projekcie było ciekawym uzupełnieniem działań szkoły związanych z edukacją, nie tylko matematyczną. Projekt umożliwił nauczycielom pokazanie uczniom, że matematyka jest nieodzowna na co dzień, a uczenie się jej może przynieść wiele korzyści. Młodzież, angażując się w działania projektowe miała możliwość kształtowania postaw proekologicznych, mogła uświadomić sobie, że każdy z nas ma realny wpływ na otaczającą rzeczywistość.
Koordynatorzy projektu nauczyciele SP2:
Ewelina Cierocka
Małgorzata Kostuch
Emilia Syldatk