Jako nauczyciel dzieci w wieku przedszkolnym staram się wykorzystywać różnorodne metody pracy, gdyż wiem, że tylko w ten sposób mogę właściwie zadbać o wszechstronny rozwój moich wychowanków. Dlatego ciągle poszukuję, czy to w literaturze, czy też poprzez uczestnictwo w warsztatach i kursach doskonalących, nowych, ciekawych i skutecznych metod pracy z dziećmi. Pragnąc ułatwić im start na drodze do poznawania otaczającej ich rzeczywistości, nauki czytania i pisania postanowiłam poszukać więcej informacji na temat Metody Dobrego Startu, która mnie bardzo zainteresowała.
Metoda Dobrego Startu, wzorowana na francuskiej metodzie Le Bon Depart (Dobry Odjazd, Start ) została rozpowszechniona w Polsce przez prof. Martę Bogdanowicz. Metoda wspomaga dziecko w drodze do osiągnięcia dojrzałości szkolnej, przygotowuje do nauki czytania i pisania. „Pozwala dobrze bawić się w przedszkolu i dobrze wystartować w szkole.”
Innowacja „W świecie liter” opiera się na moich doświadczeniach wyniesionych z praktycznej obserwacji pracy dydaktycznej wykorzystującej Metodę Dobrego Startu i wzięciu udziału w kursie przygotowującym do prowadzenia zajęć tą metodą.
Miałam zaszczyt uczestniczyć w zajęciach prowadzonych osobiście przez Panią dr hab. Martę Bogdanowicz, profesor Uniwersytetu Gdańskiego. Osoba Pani profesor i jej wykłady pozostawiły niezapomniane wrażenia. Pani prof. Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska i Ewa Jakacka opracowały wspólnie do tej metody szereg pomocnych materiałów dla nauczycieli i uczniów, w tym program „Od piosenki do literki” na którym bazuje podczas wprowadzenia dzieci w świat liter.
Założeniem innowacji jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści i umiejętności wspomagające rozwój psychoruchowy dzieci przez jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych dotykowo kinestetycznych(czucie dotyku i ruchu) i motorycznych oraz ich współdziałania, czyli integracji percepcyjno-motorycznej. Dzieci będą rozwijać je w czasie zabawy tak aby osiągnąć sukces i motywować się do dalszego działania. Nabiorą one pewności siebie, pozyskają nowe umiejętności a co za tym idzie stopniowo będą się przygotowywać do podjęcia trudnej sztuki czytania i pisania.
W czasie zajęć MDS dziecko angażuje się przez cały czas zajęć, współpracują jednocześnie wszystkie analizatory pobudzające rozwój psychomotoryczny. Ciągłe zmiany ćwiczeń pomagają opanować litery, wspomagają ten trudny dla 6-latka proces. Dominacja ćwiczeń ruchowych, będąca nieodzownym atrybutem rozwoju dziecka w tym wieku, to kolejny walor tego sposobu pracy. Należy również zaznaczyć, że MDS jednocześnie kształci także inne funkcje psychiczne: mowę, myślenie, zachowania społeczne, pomaga także dzieciom nadpobudliwym psychoruchowo.
Celem głównym innowacji jest podniesienie poziomu przygotowania dzieci 6-letnich do nauki czytania i pisania poprzez wdrożenie „Metody Dobrego Startu” jako metody wprowadzającej dzieci w świat liter i pisma, w której odgrywają rolę trzy elementy:
- wzrokowy – znaki graficzne, figury geometryczne, wzory, wzory zbliżone wizualnie do liter, znaki matematyczne,
- ruchowy (motoryczny)– ćwiczenia ruchowo-słuchowe, ruchowe, ruchowo-wzrokowe, wykonywane np. w trakcie słuchania piosenek,
- słuchowy – wiersze, piosenki, wyrazy.
Co więcej, MDS zmusza wszystkie te funkcje do wspólnego działania.
Cele szczegółowe:
– stymulacja procesów odpowiedzialnych za osiągnięcie gotowości do nauki czytania i pisania: percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, percepcji dotykowej i sprawności manualnej
– rozwijanie koncentracji uwagi
– doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej
– usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej
– nabywanie doświadczeń z zakresu posługiwania się różnymi narzędziami pisarskimi
– podejmowanie działalności plastyczno- konstrukcyjnej
– rozwijanie dyspozycji psychofizycznych niezbędnych do nabycia umiejętności pisania
– rozwijanie zdolności twórczych, budowanie wiary we własne możliwości
– stosowanie atrakcyjnej, zachęcającej do pracy formy zajęć, stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu i rozwijaniu umiejętności czytania
– dostosowanie tempa nauki do indywidualnych możliwości dzieci
– nabywanie poczucia własnej wartości
– wzbogacanie zasobu słownictwa