03.03 Lego lOGOS (3)
Nauczyciele Wydarzenia

ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (czyt. LEGO-LOGOS)

Autora tej niezwykłej metody, pana Jarosława Marka Spychałę, gościliśmy niedawno w naszej szkole. W spotkaniu – wykładzie na temat symboliki słów uczestniczyli uczniowie klas III – VIII. Natomiast w warsztatach, podczas których można było poznać tajniki tej metody, uczestniczyli nauczyciele. Metoda sprawdza się na wszystkich zajęciach, gdzie rozwijamy kreatywność, myślenie krytyczne, abstrakcyjne. Dzięki tej metodzie uczenie się staje się przyjemne i efektywne. Możemy w genialny sposób połączyć zabawę z uczeniem się. Metoda pozwala na uczenie takich umiejętności jak czytanie ze zrozumieniem, analizowanie, dyskutowanie, słuchanie, wnioskowanie, wyrażanie myśli, przewidywanie, praca zespołowa.

Jak to możliwe?

Wystarczą tekst do analizy, do cichego czytania ze zrozumieniem (wiersz, opowiadanie, artykuł, definicja, tekst źródłowy) i klocki Lego (tak przez wszystkich lubiane). Uczniowie w grupach dwu-, trzyosobowych mają za zadanie przełożyć tekst na konstrukcję z klocków. Kiedy członkowie grupy zaprojektują własną interpretację tekstu, następuje analiza budowli przez kolejne chętne osoby z pozostałych grup. Jakież zdziwienie towarzyszy im, gdy odkrywają, że ten sam tekst można rozumieć w różny sposób. Na koniec autorzy interpretacji przedstawiają swój punkt widzenia i zestawiają go z tekstem i pomysłami pozostałych uczniów. A wszystko to odbywa się w przyjaznej i twórczej atmosferze.

Podczas warsztatów mieliśmy okazję poczuć się jak uczniowie, wejść w ich role i uwolnić wodze fantazji. Pan Jarosław zbudował ku temu wspaniały klimat i dał się poznać jako doskonały przewodnik. Na pewno zainspirował nas do wykorzystania metody Lego – Logos na swoich zajęciach. Klocki Lego zagoszczą na naszych lekcjach jako świetna „pomoc dydaktyczna”.

Joanna Antczak

Powiązane artykuły :