IMG_4922
  

Klikam z głową

Dzisiaj uczniowie klas I brali udział w warsztatach w ramach Pomorskiego Programu „Uczę się bezpieczeństwa”. Spotkanie pt. „Klikam z głową” prowadzili przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji w Kartuzach oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Gdańsku. Pierwszoklasiści dowiedzieli się jak bezpiecznie i rozsądnie korzystać z Internetu oraz otrzymali gadżety UKE, kredki i magnesy z numerami alarmowymi.

Była to bardzo pogrzebana lekcja na temat szeroko pojętego bezpieczeństwa w sieci.

IMG_4808
  

Dzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – realizatorów unijnego programu Safer Internet.
DBI to przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematyki dotyczącej bezpieczeństwa online. W roku 2018 DBI obchodziliśmy 6 lutego. Wszystkie działania podejmowane w ramach DBI realizowane były pod hasłem: „Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci”.

Nasza społeczność szkolna tradycyjnie przystąpiła do obchodów DBI. W związku z faktem, iż dla uczniów był to czas ferii zimowych, planowane działania realizowane były od 08.01 do 28.02.2018r:
2
  

Warsztaty z sędzią

Warsztaty z sędzią Wiesławą Brezą- Kłos nt. „Relacje rówieśnicze a konflikty”

Sytuacje konfliktowe towarzyszą każdemu z nas. Jednak nie zawsze udaje nam się  rozwiązać je samodzielnie. Zdarza się że właśnie wtedy nasza sprawa trafia do sądu. Okoliczności w jakich jest rozpatrywana szerzej opisała nam sędzia Wiesława Breza – Kłos, którą gościliśmy w naszej szkole 27 lutego 2018r.

Podczas warsztatów poruszyliśmy tematy dotyczące działania sądów jak i te z codziennego życia sędzi. Dowiedzieliśmy się, że osoba wydająca osąd musi nie tylko znać kodeks prawny z każdej możliwej strony, ale powinna posiadać szeroką wiedzę ogólną, zarówno z zakresu psychologii jak i … motoryzacji. Oprócz tego mogliśmy bliżej zobaczyć togę, łańcuch oraz atrybut każdego sędziego – młotek.

Czas na pytania dał nam szerszy obraz sytuacji w jakiej znajdują się młodzi ludzie wśród prawa. Konflikty rówieśnicze coraz częściej powstają z niedomówień, ponieważ nie potrafimy rozmawiać w cztery oczy a jedynie przez ekran telefonu. Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa potrafi zdziałać cuda i rozwiązać wiele niejasnych  kwestii.

Padały również pytania, które dotyczyły bezpośrednio sytuacji które rozgrywają się w sądzie np. „Jak wygląda rozprawa w której zaistniały dwa sprzeczne zeznania?” lub  „Jak sędziego postrzegają ludzie biorący udział w rozprawie?” Na podstawie przykładów z życia zawodowego pani Wiesławy wszystkie te kwestie zostały szczegółowo omówione.

Warsztaty przyczyniły się do tego, że młodzież  w nich uczestnicząca mogła zorientować się prawnych zawiłościach, a za jego organizację serdecznie dziękujemy pani pedagog Wiesławie Płotce Mamy nadzieję na kolejne spotkania które bez wątpienia będą dla nas inspiracją.

/Karolina Szulist/

IMG_2151
  

Nocka integracyjna klas IV

Uczniowie klas IV podczas nocki integracyjnej mieli za zadanie przygotować przedstawienie  “O Super-bohaterze bardzo dobrze wychowanym”.  Oto treść problemu z którym musieli się zmierzyć:

“Fabuła:

Czasem bywa tak, że spotykamy się z różnego rodzaju przejawami złego zachowania, które nieraz i nas dotyka. A może sami nie zachowujemy się tak jak powinniśmy? W takich momentach przydałby się ktoś, kto jak za sprawą magicznej różdżki zniszczyłby wszelkie kłótnie, bójki i niegrzeczne zachowania. A gdyby jeszcze do tego był super-bohaterem?! U niego nie ma miejsca na nieuprzejmości, ponieważ główną rolę gra tu savoir vivre! Tak, dobre wychowanie oraz zasady postępowania bywają zbawienne. Szczególnie,jeśli pilnuje ich wystrzałowy super-bohater i jego prześmieszny niezdarny pomocnik!

A komu stawią czoła? Kwintesencji złego wychowania czyli Mściwemu Przeciwnikowi, zdeterminowanemu, by niszczyć wszelkie przejawy grzeczności i serdeczności!

Do tego szykują się trzy ważne misje, walka i nagły koniec, a wszystko przyprawione humorem i zdrową porcją śmiechu. Szykuje się niezła zabawa!

Problem krótko terminowy:

Zadanie polega na stworzeniu humorystycznego przedstawienia, w którym główną postacią jest wyjątkowy super-bohater. Jego mocą jest zamienianie złych zachowań na dobre. Super-bohater ponadto musi mieć swojego Niezdarnego pomocnika, który będzie mu –niezdarnie- pomagał w misjach. Razem mają stawić czoła oryginalnemu Mściwemu Przeciwnikowi i jego niegrzecznemu pomocnikowi, którzy obaj niszczą zasady dobrego wychowania wśród ludzi. To znaczy zmieniają ich na gorsze.

Celem głównego bohatera jest udział w trzech misjach. Pierwsza ma dotyczyć dziecka, które zostało już zmienione przez Mściwego Przeciwnika na niekulturalne i zachowuje się niegrzecznie w stosunku do osoby starszej. Druga misja ma również odkręcić złe zachowanie, ale tym razem dziecka wobec osoby dorosłej. Natomiast w trzeciej misji,  super-bohater musi uratować dziecko, które chce się źle zachować wobec swojego rówieśnika. W ostatniej misji wywiąże się walka pomiędzy głównymi postaciami, która zakończy się wygraną Super-bohatera i porażką Mściwego Przeciwnika. Tym sposobem dobre wychowanie dzieci ma zostać uratowane.

Zadanie drużyny:

  1. Stworzenie oryginalnego Super-bohatera, który może wyglądać jakkolwiek zechce drużyna.
  2. Stworzenie dwóch niezdarnych pomocników, którzy mogą być czymkolwiek.
  3. Stworzenie oryginalnego Mściwego Przeciwnika, który zostać przedstawiony w dowolny sposób.
  4. Wymyślenie trzech sytuacji, w których złym zachowaniem wykazują się dzieci wobec:
  • Osoby starszej
  • Osoby dorosłej
  • Rówieśnika
  1. Stworzenie trzech sposobów poradzenia sobie z problemem złego wychowania przez Super-bohatera.
  2. Stworzenie jednej sytuacji, w której pomocnik pomaga Super-bohaterowi, gdy ten nie ma pomysłu.
  3. Doprowadzenie do walki pomiędzy Super-bohaterem a Mściwym Przeciwnikiem, która będzie rozwiązaniem akcji.
  4. Dopilnowanie, by całe przedstawienie było zabawne.
  5. Stworzenie plakatu promującego dobre wychowanie będącego znakiem drużynowym.”