2021.10.11 Wycieczka do Wejherowa (84)
Język kaszubski Wycieczki

W duchowej stolicy Kaszub

11 października uczniowie klas 2-7 którzy uczęszczają na zajęciach z języka kaszubskiego pojechali na wycieczkę do Wejherowa, duchowej stolicy Kaszub.

Pierwszym punktem wycieczki była wizyta w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej, gdzie uczyliśmy się malowania na szkle. Każdy z nas odrysował kontur swojego motyla, którego później pomalował specjalnymi farbami do szkła. Po warsztatach spacerowaliśmy po salach Muzeum i podziwialiśmy eksponaty oraz poznawaliśmy historię Gryfa. Ogromną zagadką była dla nas kotłownia….. sprzed 150 lat. Zachwyciła nas wystawa obrazów KAMY Kuik pt. “Patrząc w oczy rybaka”. Byliśmy pod wielkim wrażeniem kaszubskich pluszowych postaci takich jak : Purtka, Smoka i Stolema. Pan Roman Drzeżdżon, który nas oprowadzał po Muzeum pokazał nam kaszubskie instrumenty, których z przyjemnością wysłuchaliśmy. Na zakończenie wspólnie zaśpiewaliśmy kaszubskie nuty w wersji „Covidowej”.

Niedaleko muzeum znajduje się park miejski im. Aleksandra Majkowskiego, do którego prowadziła brama z róż. Naszą uwagę przykuł pomnik koncertującego Kaszuby siedzącego na ławce. Uważnym obserwatorom udało się zauważyć podczas spaceru pelikany i żurawie koroniaste.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był rynek Wejherowa, czyli plac Jakuba Wejhera, założyciela Wejherowa. Na samym środku placu stoi pomnik Jakuba Wejhera ,przy którym zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.

Ostatnim punktem wyprawy do Wejherowa był Ratusz, po którym oprowadzili nas jego pracownicy. Zapoznaliśmy się z historią Wejherowa w czasach Jakuba Wejhera, zwiedziliśmy starą zabytkową cele w piwnicach Ratuszu.

Ten wyjazd był dla nas ciekawą podróżą, podczas której troszkę przenieśliśmy się w czasie i poznaliśmy historię, tajemnice i sekrety Wejherowa. Z pewnością na długo pozostaną one w naszej pamięci. Miasto bardzo nam się podobało i chętnie tam jeszcze wrócimy.