2022.05.16 Konferencja OK (32)
  

Jesteśmy SZKOŁĄ UCZĄCĄ SIĘ!

16 maja 2022 roku w naszej szkole odbyła się konferencja upowszechniająca dotycząca oceniania kształtującego, którą nauczyciele przy współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej realizowali przez ostatnie dwa lata. Spotkanie było zwieńczeniem działań zmierzających do przyznania tytułu Szkoły Uczącej Się i wręczenia przez mentorki CEO panią Małgorzatę Borowską – Leszczyszyn i panią Anetę Kotlęgę na ręce dyrektora szkoły, pana Krzysztofa Andryskowskiego, długo wyczekiwanej odznaki. Był to certyfikat potwierdzający wysoką jakość pracy dyrektora i nauczycieli w zakresie podnoszenia jakości nauczania i uczenia się.

Na początku konferencji, po przywitaniu gości, pani dyrektor, Ewa Wierzba, opowiedziała o realizowanych przez naszą szkołę praktykach związanych z OK – obserwacjami i OK zeszytem, organizowanych spotkaniach dla nauczycieli w ramach GPP, podczas których dzielono się wiedzą i doświadczeniem.

Ważną częścią konferencji był spacer edukacyjny, podczas którego odbywały się obserwacje sześciu lekcji otwartych, trzech z edukacji wczesnoszkolnej, dwóch z języka polskiego i jednej z matematyki. Po zajęciach był czas na omówienie lekcji przez gości, podzielenie się wrażeniami, wskazanie mocnych stron i zwrócenie uwagi na różnorodne metody pracy stosowane przez naszych nauczycieli, a także zaangażowanie uczniów.

W czasie konferencji gościliśmy nauczycieli szkół z Elbląga, Warcina, Gdańska i gminy Sierakowice. W spotkaniu wzięli udział również nauczyciele, uczniowie z naszej szkoły, przedstawiciele Rady Rodziców, dyrektorzy ościennych szkół, Radni oraz dyrektor ZEASu Gminy Sierakowice – Jacek Mazur.

Na zakończenie, po wręczeniu susowskiej „blachy” zabrał głos gość specjalny, pan Jacek Pyżalski, profesor Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu, który podczas swojego wykładu mówił o budowaniu wspólnoty uczniów w klasie.

2022.05.13 Ekomatma podsumowanie (28)
  

Podsumowanie szkolnego projektu „EKO-MATMA”

W projekcie „EKO-MATMA” brali udział chętni uczniowie klas siódmych. Na uczestników czekało wiele ekologiczno- matematycznych zadań.

Uczniowie tworzący zespół projektowy wypełnili na pierwszych oraz ostatnich zajęciach ankietę „Czy jestem Eko?”. Do zadań uczestników należało także zebranie śmieci z terenu szkoły, które następnie wykorzystali do przeprowadzenia doświadczenia „Długość życia odpadów”. Po sześciu tygodniach poznali jego efekty. Uczestniczyli także w warsztatach „Ekologiczny dom”, w trakcie których rozwiązywali problemy matematyczne o treściach ekologicznych. Uczniowie nauczyli się, jak zaoszczędzić wodę i energię elektryczną, z jakich produktów stworzą naturalne środki czystości, które następnie będą mogli wykorzystać we własnym gospodarstwie domowym. Przeprowadzili także „Eko referendum w Sierakowicach” wśród mieszkańców naszej gminy na temat zagadnień związanych z ekologią i ochroną środowiska, a następnie opracowali jego wyniki. Uczestnicy „EKO-MATMY” wcielili się w rolę projektantów mody, tworząc trzy kreacje z odpadów na pozór bezużytecznych. Wybrali się również do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Sierakowicach, gdzie poznali jak wygląda proces właściwej segregacji odpadów, a także jakie rzeczy można tam przywozić. Podczas ostatnich zajęć uczniowie biorący udział w projekcie skorzystali ze swego kalkulatora śladu węglowego, aby sprawdzić jak wpływają na środowisko. Po porównaniu wyników ankiety „Czy jestem Eko?” możemy stwierdzić, iż nastąpił progres wiedzy i świadomości ekologicznej uczniów.

Dodatkowo w ramach projektu „EKO-MATMA” uczniowie z każdej klasy 1 – 8 mieli za zadanie stworzenie dwóch prac konkursowych: pierwszej w formie plakatu „Eko- dom”, a drugiej w formie przestrzennej „Moda recyklingowa”. W wyniku zaangażowania społeczności szkolnej na drzwiach sal lekcyjnych pojawiły się piękne plakaty przedstawiające, jak można zadbać o ekologię w domu. Uczniom udało się odnaleźć metody na oszczędzanie wody, energii elektrycznej, ogrzewanie, gospodarowanie odpadami czy też sprzątanie, które można wykorzystać we własnym gospodarstwie domowym.

Wszystkie klasy znakomicie wywiązały się również z drugiego zadania, tworząc wspaniałe kreacje z różnego rodzaju odpadów w trakcie zajęć technicznych lub plastycznych. Przedstawiciel każdej klasy zaprezentował na sobie wykonany strój podczas pierwszego w naszej szkole pokazu mody recyklingowej, który odbył się 12 kwietnia 2022r.

Uczniowie wykazali się dobrą współpracą oraz wielkim zaangażowaniem podczas tworzenia obu prac konkursowych.

Jury w składzie: Ewelina Cierocka, Małgorzata Kostuch i Wioletta Kuczkowska czekało trudne zadanie, gdyż mogło wskazać tylko trzy najlepsze prace „Eko-dom”, podobnie w  „Modzie recyklingowej”.

Wyniki konkursu „Eko-dom”:

I miejsce – klasa 5a

II miejsce – klasa 1d

III miejsce – klasa 7a

 

Wyniki konkursu „Moda recyklingowa”:

I miejsce – klasa 1a

II miejsce – klasa 5c

III miejsce – klasa 7a

Serdecznie dziękujemy społeczności szkolnej za aktywny udział w wyżej wymienionych działaniach.

/ Koordynatorzy projektu: Ewelina Cierocka, Małgorzata Kostuch

Certyfikat
  

Uzyskaliśmy kolejny certyfikat Studium Prawa Europejskiego

Nasza szkoła uzyskała certyfikat Studium Prawa Europejskiego “Świetlica szkolna – przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy”, realizując szereg zadań mających na celu rozwijanie zainteresowań uczniów, a także poszerzanie kompetencji wychowawców świetlicy. Uczyliśmy się jak dbać o naszych podniebnych przyjaciół robiąc ekologiczne karmniki. Poznaliśmy dalekie światy kultury, sztuki i historii Japonii, Indii, Francji. Poznawaliśmy zasady bezpieczeństwa podczas sezonu zimowego. Opracowaliśmy też kodeks ucznia uwzględniający wypracowane przez nas wspólnie zasady savoir-vivre.

Bardzo się cieszymy, że nasza szkolna świetlica uzyskała ten tytuł.

/panie ze świetlicy/

2021.12.01 Konferencja upowszechniająca OK – spotkanie (27)
  

Wewnątrzszkolna Konferencja Upowszechniająca

„Ocenianie kształtujące jest koncepcją prowadzenia i ciągłego doskonalenia procesów uczenia się i nauczania w szkole zmierzającą do tego, by ich wynikiem były wartościowe, szkolne doświadczenia uczniów i uczennic”. Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie

1 grudnia 2021 r. w naszej szkole odbyła się Wewnątrzszkolna Konferencja Upowszechniająca, w której uczestniczyli nauczyciele, dyrekcja, przedstawiciele Rady Rodziców oraz asystent szkoły z ramienia CEO, pani Agnieszka Wenda. Organizacja konferencji to jedno z zadań, jakie wynikają z założeń programu Szkoły Uczącej Się, Całościowy Rozwój Szkoły II.

Do innych zadań nauczycieli uczestniczących w programie należy pogłębianie rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami oceniania kształtującego i stosowanie tej wiedzy w praktyce. Współpraca w małych grupach, tak zwanych Pomocnych Przyjaciół, ma na celu gromadzenie doświadczeń i doskonalenie warsztatu pracy oraz uczestniczenie w konferencjach, warsztatach, szkoleniach regionalnych, oraz kursach internetowych.

Przygotowania do konferencji trwały miesiąc. W tym czasie Liderzy programu: pani Małgorzata Płotka i Anna Bendzmer opracowały arkusze obserwacji OK, które zostały zatwierdzone przez asystenta OK, panią Agnieszkę Wendę. Następnie 11 nauczycieli wyraziło akces poprowadzenia zajęć otwartych.

Lekcje otwarte prowadzone były w dniach 29.11.2021 do 01.12.2021 r. i uczestniczyli w nich nauczyciele z naszej szkoły oraz dyrekcja. Zadaniem nauczycieli obserwujących zajęcia było skupienie się na wybranych obszarach OK. W zależności od zajęć w arkuszach obserwacji znalazły się takie zadania jak:

Grupa I:

Przekazanie uczniom celu lekcji i kryteriów sukcesu; oraz pracy z mini możliwości pracy w grupach lub parach;

Atmosfera lekcji

Indywidualizacja pracy z uczniami potrzebującymi wsparcia nauczyciela

Sposób zaplanowania lekcji przez nauczyciela

Grupa II

Możliwość pracy w grupach lub w parach

Atmosfera lekcji

Indywidualizacja pracy z uczniami potrzebującymi wsparcia nauczyciela

Sposób zaplanowania lekcji przez nauczyciela

Grupa III

Podsumowanie lekcji z odniesieniem się do zaplanowanych celów

Atmosfera lekcji

Indywidualizacja pracy z uczniami potrzebującymi wsparcia nauczyciela

Sposób zaplanowania lekcji przez nauczyciela

W czasie trwania Wewnątrzszkolnej Konferencji Upowszechniającej nauczyciele, najpierw w grupach, omówili obserwowane zajęcia. Najważniejsze wypracowane wnioski z obserwowanych lekcji zostały przedstawione całej grupie. Z wypowiedzi nauczycieli wynikało, że było to dla nich bardzo ciekawe doświadczenie, bo mogli otrzymać informację zwrotną o swojej pracy, ale także poszerzyć swój warsztat o ciekawe rozwiązania stosowane przez innych nauczycieli.

Drugą część konferencji poświęciliśmy na „Rozmowy o edukacji. Jak uzyskać informację zwrotną od ucznia?”. Wybraliśmy zagadnienie dotyczące IZ, ponieważ dobrze przekazana pomaga uczniom w świadomym uczeniu się.  IZ przekazywana na bieżąco daje możliwość poprawy pracy, a w konsekwencji powoduje uzyskiwanie przez nich wyższych ocen sumujących. Jeśli nauczyciel pozyskuje IZ od uczniów, jest ona dla niego informacją, na ile opanowany jest przez nich już dany materiał. IZ staje się więc niezbędna, aby nauczyciel korzystnie modyfikował swoje nauczanie.

Tę część spotkania rozpoczęliśmy od analizy wyników ankiety przeprowadzonej przez Samorząd Uczniowski, a dotyczącej informacji zwrotnej. Nauczyciele dowiedzieli się, co uczniom przeszkadza, a co ułatwia uczenie się. Jest to bardzo interesujący materiał, nad którym będziemy jeszcze pracować w trakcie spotkań zespołów przedmiotowych.

W dalszej części, korzystając z materiałów opracowanych przez panią Danutę Sternę, nauczyciele przedstawili 10 propozycji pozyskania IZ, każda z propozycji została szczegółowo omówiona, a nauczyciele wskazali możliwości ich modyfikacji, tak by można było zastosować je na poszczególnych przedmiotach.

Rodzice natomiast wypowiedzieli się, jaki rodzaj informacji pozyskanej od nauczyciela jest dla nich najbardziej przydatny.

 

Mamy nadzieję, że wiedza i doświadczenie wyniesione z lekcji otwartych oraz rozmów o edukacji, przyczynią się do lepszego kształcenia naszych uczniów i osiągania przez nich wysokich wyników.

Dyrekcja szkoły składa serdeczne podziękowania liderkom – Małgorzacie Płotce oraz Annie Bendzmer za ogromne zaangażowanie i w wkład w organizację konferencji. Nauczycielom dziękujemy za przeprowadzenie lekcji otwartych, a Pani Agnieszce Wenda za merytoryczne wsparcie i obecność.

/Ewa Wierzba- wicedyrektor ds. dydaktycznych/

2020.12.28 Szkoła OK (1)
  

Szkoła OK!

Beniamin Franklin powiedział: „Inwestowanie w wiedzę, zawsze przynosi największe zyski”. Ta maksyma sprawdza się w procesie  uczenia się. Wiedza jest kluczową umiejętnością młodego człowieka, a jej rozwijanie najważniejszą misją szkoły.

W roku szkolnym 2018/ 2019 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach przystąpiła do programu Centrum Edukacji Obywatelskiej –  ocenianie kształtujące CRS1.Ocenianie kształtujące (OK) koncentruje się na dobrym nauczaniu i w konsekwencji na efektywnym uczeniu się uczniów.

Dyrekcja szkoły wraz z nauczycielami postawiła sobie cel, aby poprawić jakość uczenia się uczniów. Najpierw trzeba było zapoznać się z ideą  oraz zasadami oceniania kształtującego. Powołano trzy zespoły nauczycieli: edukacja wczesnoszkolna, zespół humanistyczny i matematyczno – przyrodniczy, którym przewodniczyli liderzy. Ich zadanie polegało na tym, że w trakcie trwania kursu, oni przekazywali nauczycielom materiały z poszczególnych modułów. Następnie liderzy organizowali spotykania zespołów, podczas których nauczyciele wymieniali się między sobą spostrzeżeniami, pomysłami, wypracowanymi materiałami.

Pierwsze zadanie powołanych zespołów polegało na tym, aby na początku lekcji pojawił się cel sformułowany w języku ucznia. Każdy człowiek lepiej się uczy, kiedy wie, czego się uczy i do jakiego ma dążyć celu. Następnie nauczyciele przekazali uczniom informacje, na co będą zwracać uwagę, czyli kryteria sukcesu. Takie połączenie celu z kryteriami sukcesu powoduje, że uczeń otrzymuje bardzo przejrzysty komunikat, jaki zakres materiału, zgodny z podstawą programową, musi opanować.

Celem oceniania kształtującego jest poprawa jakości uczenia się uczniów, w który zaangażowany musi być nie tylko nauczyciel, ale także uczeń i rodzic. Dzięki kryteriom sukcesu rodzic wie, jakie umiejętności i wiedzę powinno przyswoić jego dziecko, a podstawowym narzędziem dla nich jest trafna informacja zwrotna. Dzięki niej  uczeń  wie, gdzie w swojej nauce jest w obecnej chwili, jakie partie materiału musi powtórzyć, utrwalić, na co zwrócić szczególna uwagę.

Wprowadzając w naszej szkole elementy oceniania kształtującego, nauczyciele chcą wykształcić ucznia świadomego swojej  wiedzy i umiejętności. Uczeń świadomy to taki, który wie, jaki jest cel jego kształcenia i jak ten cel osiągnąć. W tym kierunku podąża nasza szkoła, dlatego w roku szkolnym 2020/2021 przystąpiliśmy do II edycji programu Centrum Edukacji Obywatelskiej –  ocenianie kształtujące CRS2.