2021.05.20 Dzieci listy piszą (1)
Freinet

Dzieci listy piszą

Korespondencja międzyszkolna jest jedną z atrakcyjniejszych technik pracy szkolnej C. Freineta. Wprowadza dzieci w zupełnie nowy świat. Klasa, którą wybieramy sobie na korespondencyjnych przyjaciół jest inna niż nasza i dzieci od razu uświadamiają sobie jak bardzo różni się nasze życie od innych, co jest dla nas ważne, czym się interesujemy, jacy jesteśmy. Pisanie tradycyjnych listów, pozwala dzieciom na uczenie się wielu umiejętności: tworzenie pisemnych form wypowiedzi (list, opowiadanie, wiersz), czytanie ze zrozumieniem, uważność ortograficzna, zadawanie pytań, planowanie działań, rozwijanie zainteresowań, ekspresja plastyczna, komunikacja, spontaniczność, wyrażanie emocji, odkrywczość, staranność i wiele innych.

Listy wędrują między szkołami (Rumia, Poznań, Skjeberg – Norwegia, Podbrzezie – Litwa) wypełnione swobodnymi tekstami, rysunkami, niespodziankami, zdjęciami, świątecznymi życzeniami, listami osobistymi. Często proponujemy naszym korespondentom różne zadania do wykonania np. tworzenie folderów o miejscowości, w której mieszkają, albo wykonanie lapbooka, pisanie legend, tworzenie gazetek. Czasami listy inspirują nas do poszukiwań, działań, np. do przeczytania lektury czy wykonania wystawy prac plastycznych.

Moment nadejścia korespondencji jest bardzo wyczekiwany przez dzieci. Dzień, w którym czytamy listy jest swoistym klasowym świętem. Listy osobiste uczniowie przechowują w Księgach Życia, często wracają do nich, oglądają, czytają, wspominają.

Kulminacją pisania listów są na pewno spotkania z korespondencyjnymi przyjaciółmi. Dzieci są bardzo ciekawe kontaktu na żywo. Bardzo się do niego przygotowują, wymyślając piosenki, przedstawienie, układy taneczne. Wspólna zabawa, swoboda, rozmowy to jest to, co dzieci lubią najbardziej.

Wartość korespondencji to nie tylko umiejętność pisania, służy przede wszystkim do nawiązywania kontaktów i przyjaźni, uczy szacunku, przełamywania barier przy nawiązywaniu nowych kontaktów, zaspokaja i wzmacnia potrzeby społeczne, a tym samym rozwija sprawność komunikacyjną, wrażliwość na świat, na innych ludzi. Uczymy nasze dzieci, że listów pisanie jest jak o zdrowie dbanie.

/Joanna Antczak/

Na zdjęciach: „złapane” radosne chwile związane z korespondencją międzyszkolną w klasach freinetowskich 1a, 2a, 3a

Powiązane artykuły :