2020.10.16 Wycieczka europodwórka (7)
  

Turystyczny rajd „Europodwórka”

TRino – Turystyczno Rekreacyjne Imprezy na Orientację, to imprezy z mapą, których celem jest atrakcyjne spędzenie czasu oraz poznanie walorów krajoznawczych różnych miejscowości w kraju i nie tylko.

Nasze zadanie polegało na dotarciu do różnych miejsc zaznaczonych na mapie. Do poszczególnych punktów należało dopasować odpowiednie fragmenty obiektów ze zdjęć, co nie zawsze było takie proste. W terenie nie zawsze szczegóły były dobrze widoczne. Przypominaliśmy sobie również historię tego miejsca.

Na początku naszej wycieczki poszliśmy do krzyża przydrożnego, nie byliśmy wtedy pewni czy prawidłowo odczytaliśmy szczegóły na niewielkim przecież obrazku., kolejnym punktem było dotarcie do pomnika zbudowanego na cześć Matki Boskiej Królowej Korony Polski. Dostrzeżenie berła , które Matka Boża trzyma w ręku nie sprawiło nam trudności. Następne punkty poszły jak z górki. Szukaliśmy  szczegółów architektonicznych najstarszych kamieniczek przy ulicy Lęborskiej, byliśmy w miejscach pamięci narodowej na cmentarzu, przy Kaszubskich Nutach…Wszystkie szczegóły z łatwością odnaleźliśmy. Najbardziej zaciekawił nas krzyż przydrożny, ponieważ bardzo długo szukaliśmy detali tego krzyża. Wszystko punkty znaleźliśmy.

Wycieczka bardzo nam się podobała i naszym zdaniem było bardzo ciekawa, dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek o naszej miejscowości. Już planujemy realizację kolejnej gry terenowej, tym razem przygotowanej przez „Horyzont”.

/Maja Wolska i Nikola Spretke/

2020.10.02 Kaszuby z Rowerlove (2)
  

Rajd Rowerowy

W dobie wszechobecnych komputerów, telewizji i multimediów młody człowiek coraz bardziej zamyka się w “czterech ścianach” ograniczając kontakt ze światem. Sztuką jest odkryć w uczniach iskierkę talentu oraz pasje, które mogliby rozwinąć i w nich się zrealizować.

Projekt „Z rowerem i wędką za pan brat” to alternatywa dla bierności i niechęci do aktywnych form rekreacji. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i ich rodziców postanowiliśmy jako Towarzystwo Przyjaciół Ucznia Horyzont przy Szkole Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach ubiegać się kolejny raz o pozyskanie środków na realizację dwóch form spędzania wolnego czasu:

  • Zawody wędkarskie umożliwiające młodzieży realizację ich zainteresowań i pasji oraz kształtowanie zasad zdrowej rywalizacji,
  • Trzydniowy rajd rowerowy „Kaszuby z Rowerlove.pl” jako aktywność, która ma promować turystykę rowerową wśród uczniów szkół podstawowych Gminy Sierakowice.

Rajd rowerowy „Kaszuby z Rowerlove.pl” z założenia miał być wyróżnieniem dla uczniów, promując aktywny tryb życia, nasze szkoły i Gminę Sierakowice.  W rajdzie uczestniczyła grupa 31 uczniów z trzech szkół Gminy Sierakowice: uczniowie Szkoły Podstawowej w Mojuszu, Szkoły Podstawowej nr 1 im. Floriana Ceynowy w Sierakowicach oraz Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach. Rajd odbył się w dniach 30.09.2020 – 2.10.2020 roku.

Wyjazd był dla uczniów dużym wyzwaniem, ponieważ trasa liczyła około 50 km: Sierakowice – Mojuszewska Huta – Szklana – Kamienica Szlachecka – Borucino – Zgorzałe – Uniradze (cmentarzysko kurhanowe) – Stężyca – Żuromino – Kamienica Szlachecka – Szramnica – Jelonko – Sierakowska Huta – Sierakowice. Wszyscy uczestnicy po raz pierwszy przejechali tak długą trasę w ciągu jednego dnia. Z zainteresowaniem i zaangażowaniem poznawali mało znane miejsca na Kaszubach.

Rajd „Kaszuby z Rowerlove.pl” zakończył się dla każdej grupy testem wiedzy z zakresu znajomości miejsc, do których dotarliśmy rowerami. Podsumowanie każdego dnia odbyło się w macierzystej szkole dla kolejnej grupy uczniów. Każdy z uczestników otrzymał pamiątkowy medal.

Atrakcją dla uczestników okazały się też prezentacje wypraw rowerowych po Polsce i Hiszpanii. Prezentacje przygotowali opiekunowie – instruktorzy turystyki rowerowej, którzy są doświadczonymi cyklistami: Pani Beata Sildatk ze Szkoły Podstawowej w Mojuszu „Zdobywamy Kolarską Odznakę Turystyczną PTTK”, Pani Jolanta Skierka ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Floriana Ceynowy w Sierakowicach „Szlak Francuski do Santiago de Compostela” oraz Pani Wioletta Kuczkowska ze szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach „Wschodnim Szlakiem Rowerowym Green Velo”. Wszystkie te działania  przygotowano w formie warsztatów na temat turystyki rowerowej.

Działania mają zaszczepić w uczestnikach projektu chęć do aktywności rowerowej w przyszłości oraz dbanie o swoją kondycję fizyczną i zdrowie, co doskonale wpisuje się w programy naszych szkół promujących zdrowie.

Swoimi doświadczeniami uczniowie dzielili się na bieżąco na stronach internetowych swoich szkół, a na blogu www. Rowerlove.wordpress.com codziennie umieszczane były newsy.

Współczesna młodzież jest często bardziej nastawiona na bierny wypoczynek niż aktywność fizyczną w wolnym czasie. Rower jest raczej dostępnym środkiem lokomocji, łatwo można na nim się przemieszczać i z ciekawej perspektywy zwiedzać naszą Małą Ojczyznę. Korzyści wynikające z aktywności fizycznej są ogromne i przekładają się na zdrowie i kondycję fizyczną. Przeświadczenie organizatorów o celowości tego typu aktywności oraz doświadczenia rowerowe i pasja dopełniają całości. Chcemy „zarazić” naszą pasją do roweru tak, aby nasi uczniowie zechcieli w przyszłości poznawać dalej Naszą Małą Ojczyznę, Polskę oraz świat z perspektywy roweru.

Towarzystwo Przyjaciół Ucznia Horyzont dzięki środkom pozyskanym w ramach oferty zadania publicznego skierowanej do Gminy Sierakowice, zadbało o napoje, batoniki energetyczne, pełnowartościowy posiłek na trasie, ubezpieczenie, odblaskowe koszulki, pamiątki oraz medale okolicznościowe dla uczestników rajdu. Dziękujemy za zaufanie. Jesteśmy przekonani, że pozyskane środki zostały dobrze ulokowane, a nasi wspaniali cykliści mieli dużo satysfakcji z wyprawy rowerowej i z chęcią będą korzystać z takiej formy aktywności w przyszłości.

Dziękuję wspaniałym opiekunom: Pani Beacie Sildatk, Pani Jolancie Skierka, Pani Łucji Mysz za współpracę i poświęcenie w realizacji naszego projektu „Kaszuby z Rowerlove.pl”. Tylko serce dla dzieci i …pasja do roweru mogą skutkować tak niesamowitym efektem jak ogromna satysfakcja z faktu, że nasze dzieci są zadowolone z zorganizowanej wyprawy rowerowej.

Dziękuję Wam wspaniali cykliści za Waszą obecność oraz Waszym rodzicom za zaufanie i chęć pomocy.

Szerokości!

Odpowiedzialna za realizację projektu – Wioletta Kuczkowska

Relacja 5b.

„2 października byłam  na rajdzie rowerowym wraz z koleżankami  i kolegami z mojej szkoły. W czasie tej niezapomnianej wyprawy poznałam historię Jeziora Raduńskiego. Bardzo mnie to zaciekawiło. Całą grupą udało nam się objechać Jezioro Raduńskie Górne. Przejeżdżałam przez Bramę Kaszubską, która znajduje się w miejscowości Borucino. Dowiedziałam się, co to są kurhany. Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w rajdzie rowerowym, ponieważ dowiedziałam się wielu nowych informacji o okolicznych terenach i aktywnie spędziłam czas z wyjątkowymi ludźmi.”

Wiktoria Bendzmer, kl. 5 b 

„Rajd rowerowy, na który wyruszyliśmy 2 października, liczył około 50 km. Jechaliśmy do Stężycy. Najbardziej podobało mi się Jezioro Raduńskie Dolne i Górne oraz Brama Kaszubska, chociaż nie było jej widać. Podczas czterech postoi robiliśmy pamiątkowe zdjęcia. W Stężycy jedliśmy obiad w pizzerii ,,Oregano”.  Wszystko bardzo mi smakowało. Wycieczkę uważam za udaną.”

Artur Hirsz, 5b

„Dnia 2 października 2020 roku odbył rajd rowerowy. Wyjechaliśmy około 8.20. W Mrozach zmierzyliśmy się z pierwszą górką. Na szczęście nie była taka stroma, bo nie czuliśmy zmęczenia. W lesie robiliśmy krótkie przerwy, podczas których panie zadawały nam pytania, a osoba, która dobrze odpowiedziała, dostawała nagrodę.  Później było nie najgorzej, ale czasami brakowało tchu. W połowie drogi poszliśmy coś zjeść do restauracji. Kiedy wracaliśmy, zaczął padać deszcz. Gdy przyjechaliśmy do szkoły, to dostaliśmy test i otrzymaliśmy medale. Czuliśmy się bardzo szczęśliwi.”

Wojtek Bronk, 5b

„Rajd rowerowy  bardzo mi się podobał. Wystartowaliśmy sprzed szkoły. Na początku było zimno, ale szybko się rozgrzaliśmy.  Były ciekawe przystanki i wiele atrakcji. Obserwowaliśmy zwierzęta, podziwialiśmy ciekawe krajobrazy. Byliśmy też nad  jeziorem. Cieszę się, że wzięłam udział w rajdzie.” 

Marta Kostuch, 5b

2020.02.25 Klasy III w Experymencie (67)
  

Klasy 3 w “Experymencie”

25 lutego uczniowie klas III udali się na wycieczkę do Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni. Celem wyprawy było połączenie nauki i zabawy w atrakcyjne spędzanie czasu. Zobaczyliśmy interaktywne wystawy związane z optyką, emisją dźwięków, fizyką, zjawiskami przyrodniczymi oraz z ciałem człowieka. Dzieci wzięły również udział w warsztatach „Eko-katastrofa” oraz „Poczuj siłę”. Mieli okazję samodzielnie przeprowadzić różne doświadczenia i eksperymenty, które budziły wielkie zainteresowanie, a niekiedy nawet zdziwienie. Wszystkie dzieci wróciły zadowolone i pełne wrażeń po spotkaniu ze światem nauki. Miejsce to, wyzwoliło w nich kreatywność, pobudziło ciekawość oraz głód wiedzy!

Organizatorzy

2019.12.16 U Seniorów Gminy (4)
  

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 im. J. Piłsudskiego we współpracy GOPS w Sierakowicach odwiedzili seniorów z gminy Sierakowice. 16 grudnia 2019 r. wolontariusze z klasy III Szkoły Podstawowej nr 2 im. J. Piłsudskiego w Sierakowicach odwiedzili seniorów z gminy Sierakowice. Zaprezentowali program artystyczny pt.: „Świąteczny czas – radosny czas”, recytowali wiersze, grali kolędy na fletach i śpiewali pastorałki. Tym miłym akcentem sprawili ogromną radość seniorom.

Dzieciom bardzo podobały się międzypokoleniowe kontakty i chętnie słuchali opowiadań seniorów, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami. Wiele radości sprawia seniorom własnoręcznie wykonana kartka świąteczna oraz upominki przygotowane przez GOPS Sierakowice. Uczennica Nikola pisze: „Bardzo mi się podobały te spotkania, wszyscy byliśmy poruszeni… my i seniorzy. Dobrze, że mogliśmy sprawić im tyle radości.”

Takie międzypokoleniowe działania przynoszą wiele korzyści: wzmacniają więzi w społeczności lokalnej, wzbogacają procesy uczenia się zarówno dzieci, jak i osób starszych, a przede wszystkim dają radość obu stronom.

Dziękujemy.

wycieczka-szkolna-2020
  

Dzień Dziecka w Niemczech? Zapraszamy.

Drodzy rodzice, jeżeli macie dziecko w klasie 7 lub 8 i chcielibyście mu zgotować niespodziankę z okazji Dnia Dziecka, zapiszcie je na wycieczkę do Berlina, która odbędzie się w dniach od 1 do 4 czerwca 2020 r.

Drodzy uczniowie klas 7 i 8, jeżeli chcielibyście spędzić pierwsze 4 dni czerwca na wycieczce zagranicznej, przedstawcie swoim rodzicom ofertę wyjazdu do kraju naszych zachodnich sąsiadów.

Wszystkie niezbędne informacje, takie jak program, cena, terminy i forma zgłoszenia znajdują się zamieszczonym poniżej pliku do pobrania.

Zapraszamy.

Download (PDF, 713KB)

2019.11.05 sejmik pttl (1)
  

X Wojewódzki Sejmik Krajoznawczy w Rumii

5.11.2019.r szkolne koło „Europodwórko” uczestniczyło w kolejnym już sejmiku krajoznawczym. W tym roku odbywał się pod hasłem „PTTK – wspólnym szlakiem”. Razem z koleżankami i kolegami ze szkoły w Mojuszu dotarliśmy do Szkoły Podstawowej nr 5 z Rumii.

Obejrzeliśmy 10 prezentacji ze szkół naszego województwa; z Gdańska, Rumi, Skarszew, Mojusza i oczywiście z Sierakowic. Jako pierwszy swoje rowerowe podróże prezentował nasz kolega Antoni Sildatk z Vc. Razem z Antkiem zwiedzaliśmy ciekawe miejsca na naszym Pobrzeżu Gdańskim.

Następnie Maja Wolska i Zosia Mielewczyk prezentowały wszystkim Sierakowice i okolice. O naszym regionie opowiadała również praca z Mojusza „Kaszuby w pigułce”. Tym razem bardzo mocno zaznaczyliśmy swoją obecność. Wszyscy prelegenci zostali nagrodzeni upominkami. Po słodkiej przerwie poszliśmy na krótki rajd pieszy. Dowiedzieliśmy się ciekawych informacji o historii Rumi, weszliśmy na górę Markowca, gdzie zwiedziliśmy pozostałości bunkrów niemieckich z czasów II wojny światowej. Potem już szybko do domu i do następnego razu…

/ Maja Wolska I Konstanty Mayorov z Va/

2019.10.30 Wycieczka5b i 5c (22)
  

Wycieczka klasy 5b i 5c do Bytowa

Dnia 30.10.2019 roku odbyła się jednodniowa wycieczka do Muzeum Zachodniokaszubskiego oraz na basen w Bytowie. Udział w niej wzięli uczniowie klasy 5b i 5c. Zbiórka przed wycieczką była o godz. 8:15 w auli szkolnej. Po sprawdzeniu obecności przez panie wychowawczynie udaliśmy się do autokaru, który zawiózł nas do Bytowa.

Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie zamku krzyżackiego wraz z przewodniczką.Obecnie w zamku mieści się Muzeum Zachodniokaszubskie. Obejrzeliśmy wystawę kaszubską: hafty, instrumenty muzyczne, rzeźby, malarstwo na płótnie i szkle, garncarstwo. Ponadto zobaczyliśmy wystawę historyczną. Ekspozycja znajdowała się w kilku komnatach. Jednym z pomieszczeń był refektarz. Były w nim: wielki krzyż, stół, ława, szafa, niewielka umywalka. Zwiedziliśmy również komnatę prokuratora. Znajdował się tutaj; miecz bytowskiego kata, zbroja średniowieczna, broń. W następnych komnatach znajdowały się kaplica i sala portretowa. W tej sali mieściła się galeria portretów książąt pomorskich – Gryfitów.

 

Po zwiedzeniu muzeum udaliśmy się autokarem do kompleksu basenowo- rekreacyjnego „Nimfa”. Było tam wiele atrakcji, np. trzy zjeżdżalnie, jacuzzi i rwąca rzeka. Czas na basenie minął nam bardzo szybko i radośnie.

Wycieczka była bardzo interesująca. W zamku dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy, zaś kompleks „Nimfa” zapewnił nam wspaniałą rozrywkę.

Szymon Sychta, Maja Wenta/ klasa 5b

2019.10.22 mpotęga oczyszczalania ścieków (1)
  

Poszukiwacze matematyki w recyklingu

Dnia 22 października 2019 r przedstawiciele projektu ,,mPotęga”- ,,Poszukiwacze matematyki w recyklingu” udali się do Oczyszczalni Ścieków w Sierakowicach. Pan Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. zo.o. oprowadził młodzież po oczyszczalni oraz wyjaśnił jak funkcjonuje ta placówka. Uczniowie dowiedzieli się, że do oczyszczalni ścieków wpływają nieczystości z całej gminy Sierakowce – średnio 2,5 tys. m3 na dobę (to dużo).

Etapy oczyszczania ścieków:

  1. Na początku ścieki przechodzą przez proces mechaniczny, w której oddzielane są części stałe.
  2. Następnie z oczyszczonych, od ciał stałych, ścieków oddziela się piasek, który jest wywożony na wysypisko.
  3. Po oczyszczeniu mechanicznym ścieki przepływają do 2 reaktorów, w którym zachodzą procesy biologiczne (pożyteczne mikroorganizmy rozkładają związki biogenne, żywiąc się nimi i zamieniając je na produkty gazowe, wodę i masę komórkową). Ścieki przepływają do komór, w których ogromne dmuchawy dostarczają tlen a w innych są niedotlenione. Dzięki temu woda oddziela się od osadu.
  4. Osad oddziela się od wody, po czym osadza się na dnie.
  5. Oddzielona woda przechodzi przez złoża żwirowe aby oddzielić cząstki stałe.
  6. Osad jest pompowany, odwadniany i wywożony jako nawóz.
  7. Oczyszczoną wodę wprowadza się z powrotem do środowiska.

Proces oczyszczania wody jest długotrwały i skomplikowany. Być może warto więc się zastanowić czy nie nadużywamy tego cennego skarbu.

Tak utrwalona w praktyczny sposób wiedza, na pewno pozostawi trwały ślad w naszej pamięci.

/Lidia Grot kl 8 a/

2019.10.21 Wycieczka integracyjna klas 7 (28)
  

Integracja klas 7

21 października tego roku podczas wycieczki integracyjnej uczniowie klas 7a i 7b próbowali swoich sił w parku linowym u Stolema, podziwiali krajobraz podczas rejsu statkiem po jeziorze Ostrzyckim. Chętni mogli zagrać w mini golfa. Uwieńczeniem wycieczki było wspólne ognisko.

/Edyta Rawicka/

2019.10.14 Matematyczne Kaszuby (11)
  

Wycieczka do Muzeum Ceramiki Kaszubskiej w Chmielnie

14 października 2019r. grupa licząca 25 uczniów z klas 4,5 i 6 pojechała na wycieczkę do Muzeum Ceramiki Kaszubskiej w Chmielnie w ramach projektu „Matematyczne Kaszuby”. Wyjechaliśmy o godzinie 9.00, a wróciliśmy około godziny 11.30. Wyjazd został zorganizowany przez panią Małgorzatę Kostuch, panią Ewelinę Cierocką oraz panią Emilię Syldatk.

Na początku z przewodnikiem zwiedzaliśmy muzeum. Najpierw pan instruktor pokazał nam, jak tworzy się naczynia z gliny na kole garncarskim. Każdy z nas mógł spróbować ulepić wybraną formę przy pomocy demonstratora. Mogliśmy podziwiać m.in. dzbanki, wazony, filiżanki, lichtarze. Następnie przewodnik opowiedział nam o założycielu tego zakładu, który jest przekazywany z pokolenia na pokolenie. Obecny właściciel jest z 10 pokolenia. W muzeum zgromadzono wyroby ceramiczne z 3 ostatnich pokoleń.

Potem pan przewodnik zabrał nas do pomieszczenia, gdzie znajdowały się piece oraz wyroby do kupienia i objaśnił nam proces wypalania naczyń ceramicznych. Każdy wyrób trafia do pieca 2 razy. Podczas pierwszego wypalania w piecu jest 800 stopni Celsjusza, a podczas drugiego wypalania temperatura w piecu wynosi 1000 stopni Celsjusza. Proces wypalania naczyń trwa 12 godzin, zaś suszenia przeciąga się od 5 dni do 1 miesiąca. Po wypaleniu wyrobów piec studzi się 3 dni. Aby doprowadzić piec do tak wysokiej temperatury, zużywa się 1 tonę węgla.

Moim zdaniem muzeum jest bardzo autentycznym i urokliwym miejscem. Warto zwiedzić to miejsce i poznać ludzi, którzy w dzisiejszych czasach tworzą ceramikę ręcznie, używając tradycyjnych metod. Opłata za wejście jest symboliczna. Właściciele bardzo dokładnie opowiedzieli nam, jak wygląda proces powstawania naczyń. Można również samemu spróbować swoich umiejętności na kole garncarskim.

Lider projektu klasy 6b:

Filip Massowa