Szkoła Podstawowa nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach otrzymała tytuł i certyfikat „Zaczytanego przedszkola” przyznany przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
W okresie od lipca 2021r. do grudnia 2021r. Oddziały Przedszkolne przy Szkole Podstawowej nr 2 w Sierakowicach uczestniczyły w konkursie pt. „Zaczytane przedszkole” organizowanym przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie. Zanim jednak przystąpiliśmy do wykonywania wybranych zadań z naszymi przedszkolakami to koordynatorzy konkursu: Róża Forycka oraz Dorota Gierszewska ukończyły kurs „Rozwijanie czytelnictwa u dzieci w wieku przedszkolnym”, dzięki któremu przekazywane wiadomości były przemyślane i dostosowane do odpowiednich grup wiekowych dzieci.
W ramach działań konkursowych w oddziałach przedszkolnych odbywały się wydarzenia zmierzające do rozwoju czytelnictwa dzieci w wieku przedszkolnym. Podczas trwania konkursu wykonaliśmy zadania ustalone w regulaminie. Oto wybrane zadania:
– Zorganizowanie „Rodzinnego Dnia Czytania Bajek”.
To zadanie cieszyło się ogromnym powodzeniem we wszystkich oddziałach przedszkolnych naszej szkoły. Rodzice przesyłali zdjęcia oraz filmiki przedstawiające Rodzinny Dzień Czytania Bajek. Niektórzy zaangażowali w to działanie całe rodziny, co bardzo nas ucieszyło.
– Wykonanie przez dzieci „Wielkiej Księgi Rodziny”.
Dzieci chętnie brały udział w tym zadaniu. Tematyka była im bardzo bliska, dlatego też bardzo łatwo było im włączyć się w to zadanie. Dzięki temu działaniu powstały niesamowite „Wielkie Księgi Rodziny”, które z przyjemnością dzieci pokazywały i opowiadały o swoich członkach rodziny.
– Zorganizowanie domowej księgarni/biblioteki.
Ta aktywność także cieszyła się dużym zainteresowaniem. Dzieci chętnie zaangażowały się w to zadanie. Na fotografiach przesłanych przez rodziców można było zauważyć, że dzieci posiadają piękne domowe biblioteczki, w których znajdują się odpowiednie dla nich książki. Wszyscy doskonale wiemy, jak ważną rolę w życiu każdego dziecka odgrywa czytanie przez rodziców bajek, dlatego też mały kącik, w którym znajdą się książki dla dzieci jest bardzo istotny. Wierzymy, że te biblioteczki zachęcą zarówno dzieci, jak i rodziców do codziennego korzystania i spędzania wspólnego czasu podczas czytania bajek.
– Zorganizowanie szkolnego i domowego „Dnia Postaci z Bajek”.
Dnia 5 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Z tej okazji, zaproponowaliśmy także rodzicom przedszkolaków, aby po zajęciach w szkole zorganizowali w swoich domach „Domowy Dzień Postaci z Bajek”. Jak się okazało, było to święto dla małych i dużych, co można było zaobserwować na przesłanych fotografiach. Dzieci przebrały się za swoje ulubione postaci z bajek. Niektórzy z pomocą rodziców zrobili własny niesamowity strój swojego ulubionego bohatera. Kilku rodziców aktywnie zaangażowało się i sami też przebrali się za bajkowe postacie. Święto to było wspaniałą zabawą dla dzieci oraz wyjątkową formą spędzenia czasu z rodziną. Natomiast dla nas dorosłych była to świetna okazją, aby przypomnieć sobie swoich ulubionych bohaterów z dzieciństwa. Był to niezwykły dzień, który dostarczył dzieciom dużo wrażeń i pozytywnej energii.
– Zapoznanie dzieci z zawodem bibliotekarza, pisarza, drukarza i księgarza.
W ramach tego zadania dzieci miały możliwość zapoznania się z zawodem bibliotekarza, drukarza, pisarza oraz księgarza. Zanim jednak rozpoczęliśmy przygodę z poznawaniem powyższych zawodów zadaliśmy sobie pytanie „Skąd się właściwie bierze papier?” Jak już poznaliśmy odpowiedź na to pytanie mogliśmy kontynuować nasze zamierzone cele, mianowicie poznanie zawodu bibliotekarza, drukarza, pisarza oraz księgarza.
Z zawodem bibliotekarza dzieci miały okazję zapoznać się bardzo dokładnie, gdyż na spotkania zaprosiła nas pani bibliotekarka, podczas których oprowadziła dzieci po bibliotece oraz opowiedziała szczegółowo o swojej pracy. Następnie, wykorzystując plansze demonstracyjne pokazała i opowiedziała jaką drogę przechodzi książka zanim trafi do rąk czytelnika. Na koniec pani bibliotekarka opowiedziała dzieciom o ważnych zasadach korzystania z książek, nie tylko tych z biblioteki, czy czytelni ale każdej książki, z której korzystamy.
W ramach tego zadania dzieci zrobiły także zakładki do książek. Bardzo zaangażowały się w wykonanie tej pracy, czego efekty będą mieć na długo, gdyż zakładka jest systematycznie przez nich wykorzystywana. Realizacja tych zadań z pewnością wpłynęła na rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci.
Wszystkie wykonane przez nas zadania otrzymały maksymalną ilość punktów.
Serdecznie dziękujemy wszystkim rodzicom oraz nauczycielom, którzy aktywnie włączyli się w realizację zadań konkursowych i tym samym przyczynili się do otrzymania certyfikatu.
/Koordynatorzy – Róża Forycka i Dorota Gierszewska/