2019.12.17 mPotęga podsumowanie (1)
mPotęga'19 Uczniowie

Podsumowanie projektu „Matematyczne Kaszuby”

17 grudnia 2019r. na auli szkolnej odbyło się uroczyste podsumowanie działań zrealizowanych w projekcie edukacyjnym „Matematyczne Kaszuby”.  Projekt był realizowany przez uczniów klas 4-6 naszej szkoły w ramach programu mPotęga, a został dofinansowany przez Fundację mBanku. Trwał on w naszej szkole od września do grudnia 2019 r.

Koordynatorkami projektu były: p. Ewelina Cierocka, p. Małgorzata Kostuch oraz p. Emilia Syldatk.

Głównym celem podejmowanych  działań było ukazanie piękna matematyki w regionalizmie, rozwijanie zainteresowań uczniów tymi dziedzinami nauki, ukazywanie praktycznego zastosowania matematyki w życiu codziennym. Projekt miał charakter innowacyjny, ponieważ opierał się na nowoczesnych metodach nauczania poprzez działanie, doświadczanie i wykorzystanie technik multimedialnych. Ciekawa forma zajęć edukacyjnych sprzyjała również rozwijaniu zdolności artystycznych i poznawczych uczniów. Projekt był skierowany do uczniów klasy 4, 5 oraz 6, którzy byli uczestnikami wielu ciekawych spotkań, jak również podejmowali działania i inicjatywy inspirowane treściami dydaktycznymi płynącymi z programu.

Działania rozpoczęły się we wrześniu rekrutacją osób chętnych, które zostały liderami projektu w swojej klasie. W tym samym miesiącu uczniowie brali udział w wycieczce do Szymbarku. W Centrum Edukacji i Promocji Regionu z zaangażowaniem oglądali zgromadzone eksponaty. Liderzy zwracali szczególną uwagę na liczby pojawiające się w opowiadaniach pana przewodnika i skrzętnie je zapisywali  w notesach. Dowiedzieli się m.in. jaką długość ma najdłuższa deska świata, jak wygląda największy na świecie koncertujący fortepian. Mogli  zaśpiewać wspólnie z panem przewodnikiem Kaszubskie nuty, pospacerować po suficie w Domu do Góry Nogami.

W październiku uczniowie brali udział w wycieczce do Muzeum Ceramiki Kaszubskiej w Chmielnie.

Kolejnym działaniem projektu była możliwość zapoznania się i wgłębienia uczniów i ich rodziców w tajniki haftu kaszubskiego poprzez udział w warsztatach poprowadzonych przez panią Teresę Jelińską. Nauczyli się na nich jak przenieść wzór  z kartki na materiał przy pomocy koszulki foliowej, kalki oraz ołówka, poznali kolory haftu kaszubskiego. Wszyscy mogli spróbować wyszyć wybrany przez siebie wzór kaszubski. Praca wymagała  szczególnej uwagi i dokładności. Uczniowie stwierdzili, iż haftowanie wymaga skupienia, czasu, uczy cierpliwości.

Następne warsztaty poświęcone były tematyce haftu matematycznego, które poprowadziła pani Emilia Syldatk. Haft matematyczny to bardzo ciekawa, niezwykła technika polegająca na wyszyciu wzorów geometrycznych lub obrazu nićmi na kartonie lub papierze. Na haft matematyczny składają się linie szyte według kilku wyuczonych zasad, których umiejętne zastosowanie pozwala na osiągnięcie efektownych kształtów i form, sprawiających wrażenie iluzji optycznej. Biorąc  udział w warsztatach uczniowie mogli rozwijać swoją wyobraźnię i kreatywność. Haft matematyczny wymagał od uczniów cierpliwości, sporej koncentracji.

Ostatni dzień października zakończył się warsztatami tworzenia modeli brył przestrzennych poprowadzonych przez panią Ewelinę Cierocką.

Po przeprowadzeniu warsztatów zostały ogłoszone konkursy  „Symetria w hafcie kaszubskim”, „Symetria w hafcie matematycznym” oraz „Najciekawsza bryła”.

Poza tym wszystkie klasy 4, 5 oraz 6 zostały zobowiązane do wykonania na godzinach wychowawczych plakatu pt. „Kaszuby w liczbach”. Do przygotowania tej pracy niezbędne były informacje zgromadzone przez liderów, a także kreatywność i pomysłowość uczniów.

Kolejnym działaniem podejmowanym w trakcie realizacji projektu była lekcja matematyki o treściach regionalnych, podczas której wszyscy uczniowie zmagali się z zadaniami dotyczącymi tych dwóch dziedzin życia.

W listopadzie zadaniem liderów było przygotowanie propozycji pytań do quizu matematycznego, zawierające informacje zdobyte w trakcie udziału w projekcie. Z wszystkich zagadnień ułożono 27 pytań z możliwościami wyboru, które zostały przygotowane na platformie edukacyjnej E-nauczanie. W quizie matematycznym wzięło udział 24 uczniów (po trzech przedstawicieli każdej z klas).

Przedstawiono filmiki, w których aktorami byli liderzy projektu „Matematyczne Kaszuby”. Zawierały one kilka słów refleksji uczniów na temat zakończonego projektu.

Następnie nastąpiło podsumowanie konkursów i wręczenie nagród przez pana dyrektora.

Wyniki konkursu „Symetria w hafcie kaszubskim”:
III miejsce- Filip Kitowski 4a
II miejsce- Fabian Hendrich 5b
I miejsce- Marcin Kwiatkowski 4a

Wyniki konkursu „Symetria w hafcie matematycznym”:
III miejsce- Dominika Lew – Kiedrowska 6b
II miejsce- Julia Bednarek 6b
I miejsce- Hubert Bonicki 6c

Wyniki konkursu „Najciekawsza bryła”:
III miejsce- Hubert Reglinski 4a
II miejsce- Konrad Pawelczyk 4a
I miejsce- Julia Bednarek 6b

Wyniki konkursu „Quiz matematyczny”:
WYRÓŻNIENIE- najlepszy wynik wśród uczniów klas 4- Franciszek Szczypior 4a
WYRÓŻNIENIE –najlepszy wynik wśród uczniów klas 5- Maja Wolska 5a
III miejsce- Zuzanna Mielewczyk 6a
II miejsce- Błażej Wenta 6b
I miejsce- Franciszek Gniba 6c

Wyniki konkursu „Kaszuby w liczbach”:
III miejsce- klasa 6b
II miejsce- klasa 5a
I miejsce- klasa 5c

Koordynatorzy projektu:
Ewelina Cierocka
Małgorzata Kostuch
Emilia Syldatk

Powiązane artykuły :